1 Laatst bewerkt door dirk.vanlanden (22 Mar 2018 18:07:12)

Onderwerp: Mijn software updaten na een jaar of 5; deze leek kan hulp gebruiken.

Dag iedereen

Zoals er in de titel staat, is het al heel lang tijd om mijn software te actualiseren. Maar omdat ik er niet veel van ken, en het jaren geleden al uren prutsen was door te googlen naar de juiste formules om in te vullen in dat zwarte scherm en dan te proberen en nog eens op een andere manier ... heb ik het niet meer aangedurfd. Maar nu moet ik wel. Ik kan vandaag mijn Hotmail.account niet meer openen, en het zou kunnen dat het daar aan ligt.  Ook al maanden vertraagd typen, Messenger van Facebook dat vaak niet opent, ... Al meer dan 500 safety updates of hoe heet dat laten opstapelen ...

Weet iemand waar ik de juiste procedure om deze stresserende taak aan te vatten? Ik denk dat ik Ubuntu heb draaien, maar zelfs dat weet ik niet meer zeker.

Bedankt!

2

Re: Mijn software updaten na een jaar of 5; deze leek kan hulp gebruiken.

Lijkt mij beter om de laatste stabiele LTS versie van Linux Mint of Ubuntu te installeren. Je hebt namelijk grote kans, dat als je Ubuntu draait, dat je een versie hebt geinstalleerd die niet meer ondersteund wordt waardoor er dus geen updates/patches/bugfixes voor beschikbaar is.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

3 Laatst bewerkt door dirk.vanlanden (23 Mar 2018 09:37:05)

Fijn dat er iemand/je snel reageert. ;-)

Maar hoe zit het dan met al die cookies en ooit in bladwijzers verzamelde zaken, bepaalde foto's, ...? Zou ik dan alles op een DVD moeten branden, en kan ik dat daarna dan herintegreren en/of oproepen als ik die DVD erin laat zitten??

Of als ik de "hele hap" op DVD heb, kan ik dan kiezen bij het opstarten voor deze oude versie of die andere op harde schijf?

Dan zou ik wel in staat moeten zijn om dit aan te passen.

"U kunt uw PC opstarten vanaf de DVD of de CD. Ze zijn dus onafhankelijk van het besturingssysteem op uw harde schijf. Let wel even op de BIOS-instelling van uw computer: het CD/DVD-station moet bovenaan staan in de opstartvolgorde."

https://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

4

Ik heb zelf een pc gehad die ook een jaar of 5 geen updates had gehad en waarvan de bios ontoegankelijk was.
Die is gewoon via de updatefunctie van Ubuntu opgewaardeerd naar de nieuwste versie.

Wat nog wel belangrijk is,  zijn de specificaties van de pc: hoeveel ramgeheugen zit er in,  wat voor processor, etc.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Het belangrijkste van alles: maak eerst een backup van je bestanden.

Sillynder schreef:

Het belangrijkste van alles: maak eerst een backup van je bestanden.

Yep. Als je een nieuwe Linu distro op je compu gaat installeren dan is de kans groot dat je je harde schijf (per ongeluk) opnieuw formatteert. Bookmarks enzo kun je backuppen en weer terug zetten maar alles zal veel werk worden. Het is niet anders...

Dus nu voordat je je compu aanraakt: eerst alles, maar dan ook alles, backuppen. Ik zou dat op een externe harde schijf doen want een DVD zal wel te klein zijn voor al je data.

P.S. Wees er zeker van dat je ook verborgen mappen en bestanden (die beginnen met een punt) backupt. Een van die verborgen dirs bevat waarschijnlijk je bookmarks.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

7 Laatst bewerkt door dirk.vanlanden (23 Mar 2018 18:53:35)

Tja, een back-up maken is logisch en zou best regelmatig gebeuren, maar het geluk stond aan mijn zijde en mijn HP laptop "zingt' het al een jaar 7 of zo mooi uit. Ik heb lege DVD's in huis en heb zelfs RW's besteld. Maar nu lees ik dat ik wel eens te veel megabytes zou kunnen hebben voor één schijfje. Op een vorige Microsoft PC wist ik waar ik moest kijken hoeveel er al op stond en dan moest de harde schijf regelmatig op orde gesteld worden door een bepaald programma. Of me dat op deze lukt? Misschien kan ik het één en ander in mails zetten en naar mezelf sturen om onder die 4,7 te geraken.

Zucht ...

Het goede nieuws is dat ik via Rekonq - nooit echt gebruikt tot nu toe - en na het snel opnieuw een paswoord kunnen aanvragen aan mijn Hotmail-account kan. Maar zo kan ik  weer allerlei artikelen van kranten en tijdschriften niet opvragen (authentificatieprobleem), dus dat is maar voor tijdelijk.