1 Laatst bewerkt door jothom (02 Apr 2018 20:20:47)

Onderwerp: Mint installeren lukt niet.

Naast mijn windows pc heb ik nog een pc staan (een wat oudere)en ik wilde daar Linux Mint op installeren om te kijken of ik op den duur zou kunnen overstappen naar Linux. De 2 Pc's zijn dmv een switch verbonden zodat ik van de ene pc naar de andere kan schakelen.
Ik heb in de bios de opstartvolgorde als eerste de cd rom ingesteld.
Mint 18.3 in de lade gedaan en de pc gestart, krijg dan de mededeling dat er binnen 10 sec. word opgestart. Die mededeling klik ik weg en krijg dan een menu met een aantal keuze's.
De eerste keuze, start linux werkt niet. Krijg dan even later een aantal meldingen over drm error. Dan de tweede optie in comptibility mode starten maar geprobeerd en daar gaan we dan. Tot ik zover ben dat ik kan gaan installeren. Dat doe ik dan ook en als alles zover klaar is krijg ik de melding of ik wil doorgaan met uitproberen of wil herstarten.
Klik ik daarna op herstarten dan loopt alles vast, en kan ik er verder niets mee. Na toch maar de pc opstarten door op de aan uit schakelaar van de pc te drukken gebeurt en verder niets.
Hier strand mijn poging om linux te leren kennen en ermee te werken.
De windows versie die er opstond was windows 7 ultimate.

Weet iemand hier een oplossing voor zodat mijn linux avortuur kan beginnen?

Bij voorbaat mijn dank, Johan

Op het internet vond ik nog de volgende mededeling:

Draait in de software-renderingmodus Cinnamon draait momenteel zonder versnelling van de videohardware en als gevolg daarvan kunt u een veel hoger dan normaal CPU-gebruik waarnemen. Er kan een probleem zijn met uw stuurprogramma's of met een ander probleem. Voor de beste ervaring is het aanbevolen dat u deze modus alleen gebruikt voor het oplossen van problemen.

Dat is ook wat ik zie  helemaal in het begin van de poging tot installeren.

Het heeft met de grafische kaart te maken ("zonder hardware acceleratie)

Hoe ik dat moet oplossen zonder eerst in mint te zijn geraakt weet ik niet.

2

Re: Mint installeren lukt niet.

@jothom:
Hoe oud is die 2e pc? Cinnamon is een desktop omgeving (1 van de 4 die Mint gebruikt) die best wel wat van een systeem vraagt. Je zou beter Mint Mate kunnen testen of Mint Xfce.

Daarnaast, is die 2e pc een 32-bit systeem of 64 bit-systeem? Het 1 wil niet op het ander draaien.

DRM-error verwijst naar een fout in de DRM of DRM licentie. Dit heeft te maken met het afspelen van mediabestanden (denk bv. aan Netflix). Dat je hier bij het opstarten een foutmelding over krijgt zou ik nog niet wakker van liggen (waarom heb je DRM ndig bij het booten???)

Heb je trouwens de hele schijf schoongeveegd voordat je Linux erop wilde zetten? Of zat er nog wel voldoende vrije ruimte op de harde schijf. En nee, dat is niet de vrije ruimte die Windows Explorer aangeeft wink  het gaat om echte vrije ruimte op je harde schijf die je (nog) niet hebt ingedeeld.

Je start op van een dvd? heb je MD5 checksum gecontroleerd? Kijk hier eens ==>> https://linuxmint-installation-guide.re … erify.html

Graag wat meer info ook over jouw systeem.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

3

Bedankt voor het meedenken.

Ik heb de pc vanmiddag naar de winkel gebracht waar men het probleem  gaat oplossen voor mij.

Ik vind de Mint materie met al zijn problemen en de raadgevingen die ik overal zie en krijg te ingewikkeld en te veel van het ene onderwerp naar het andere onderwerp moeten klikken zodat ik de door de bekende bomen het bos niet meer zie (zelfs niet in de verte)

Linux is wel veeleisend hoor, Windows kan je altijd zonder problemen installeren en je moet wel heel rare componenten in je kastje hebben zitten als het dan toch niet gaat.

Ik ga uiteraard met Linux aan de slag zodra ik de pc weer terug heb. 

Met vriendelijke groet,

Johan.

4

Mja, probeer maar een generieke Windows op een laptop te zetten waarvan je de OEM versie kwijt bent.
Dat wil ook wel spaak lopen op drivers, en niet alle fabrikanten zetten die op hun website.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Johan, je moet je misschien eerst afvragen wat de reden is dat je Linux op je pc wilt hebben.
Misschien is het niet zo gek om gewoon Windows te blijven gebruiken?

6 Laatst bewerkt door jothom (08 Apr 2018 23:04:28)

Incomudro,

ik wil linux gaan leren en heb daarom een pc van zolder gehaald (werkt prima) en aangesloten op een delock switch om hem naast een windows 10 pc aan te sluiten.

Omdat de oude pc alleen een vga uitgang heeft kocht ik een Geforce GT 710 kaart waarvan de computerwinkel zei dat is de goede. Die dus in gebouwd, aangesloten op de switch en Mint proberen te installeren. En dat loopt dus op het einde vast.

Ondanks de milde griep die ik heb kreeg ik toch een helder idee:

Heb de Geforce GT 710 weer uit de kast gehaald en de pc regelrecht op de monitor aangesloten.

Voila, daar hebben we Mint 18.3. En doet het. Het werkt nu op de on-board vga kaart die erin  zit.

Het probleem is dus de videokaart. (Asus gforce gt 710) Ik heb een kaart nodig met een digitale uitgang die ik op de Delock switch kan aansluiten.

2 PC's op een monitor dus.

Welke kaart komt nu in aanmerking? De computerwinkel zegt maar wat kennelijk, dus daar vertrouw in niet meer zo op.

Wie geeft me de juiste tip? Dan kan ik weer verder.

Met groet, Johan.

7

Meneer Jansen is expert op dat gebied.
Zelf denk ik dat je mogelijk spaak.loopt op het feit dat je 2 videokaarten  hebt en Mint mogelijk de verkeerde kiest voor de grafische weergave.

8

Meneer Jansen?

Wie is dat nou weer?

9

Iedereen kent Meneer Jansen

10

Moet je je er wel in verdiepen.

groet,

Theo

11 Laatst bewerkt door jothom (09 Apr 2018 21:36:49)

Het is opgelost.

Op mijn Eizo monitor zitten 2 aansluitingen t.w. een dvi en een vga.

De pc met Mint gaat naar die vga aansluiting en de andere met windows naar de dvi aansluiting.

Op de voorzijde van de monitor zit een schakelknopje er daarmee kan ik van de ene pc naar de andere kan schakelen. Ik kende die mogelijkheid niet, heb nooit goed naar de achterkant van mijn monitor gekeken, tot ik een tip kreeg van een kennis.

Klein minpuntje is misschien dat ik het ontvangertje van de logitech muis en toetsenbord dan in diegene moet prikken waarmee op dat moment wil werken. Daar had ik dus met die delock switch geen last van. Maar je kan niet alles hebben.
Nu maar eens kijken of linux in de toekomst wat voor me is.

Weer wat geleerd, ja, jullie ook hier!

(want een dergelijke oplossing heb ik hier niet gezien en gekregen, wel een compleet woud aan suggesties)

Met groet, Johan

12

Daarom wachtten we ook met smart op MeneerJansen...

13

Die ik dus niet meer nodig heb, zelfs meneer Pietersen niet.

14

Nou, tot kijk dan maar icon_mrgreen

Hoho, iedereen heeft meneer Jansen nodig. wink

Topic even doorgelezen. Fijn dat @Jothom op zijn 2e PC succesvol Linux heeft kunnen installeren. Als ik het topic zo doorlees was het probleem naar mijn mening niet Linux, maar het selecteren v/d goede ingang op de monitor.

Enfin, ik ben Meneer Jansen en ik wens je veel puzzelplezier met Linux. Hou er rekening mee dat het wennen aan een nieuw besturingssysteem tijd en zweet vergt. Zelf ben ik de laatste dagen bezig geweest met het installeren v/h besturingssysteem van een Commodore Amiga op een emulator. Ook ik snapte er geen jota van. Geen idee hoe dat system werkte. Nu wel, en ik heb veel plezier van games die ik destijds (in 1987) niet kon betalen.

Tot schrijfs. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

17

Dag meneer Jansen.

U heeft het toch niet helemaal begrepen:

"Als ik het topic zo doorlees was het probleem naar mijn mening niet Linux, maar het selecteren v/d goede ingang op de monitor."

Het was de videokaart die ik had ingebouwd die werd niet herkent door Mint. Eenmaal verwijdert was Mint wel te installeren omdat er nu gebruik werd gemaakt van de on-board videokaart.

Met groet, Johan

18

Waarom beweer je dan dat het probleem was opgelost door een schakelaar op de monitor om re halen  icon_mrgreen

19 Laatst bewerkt door jothom (13 Apr 2018 00:17:34)

Het probleem is en was de asus videokaart met digitale uitgang die ik in de pc had gemonteerd. Door deze kaart lukte het niet om mint te installeren.

Nadat ik deze kaart weer verwijdert had probeerde ik het nog een keer. De on-board kaart die erin zit geeft deze problemen niet.

De asus kaart met digitale  uitgang had ik in eerste instantie nodig om te verbinden met de delock switch omdat de on-board kaart vga is en dus niet in deze switch geplaatst kon worden

Toe kwam ik erachter dat de monitor en een vga en een dvi ingang heeft.

Dan is het niet zo moeilijk meer: de pc met windows in de dvi aansluiting en de pc met vga aansluiting op de vga aansluiting van de monitor.
Zo kan ik dus middels het S knopje aan de voor zijde van de monitor van de ene pc naar de andere schakelen.
Het enige minpuntje is dat ik de ontvanger van toetsenbord en muis  in de pc miet prikken die ik op dat moement ga gebruiken. (maar dat is op te lossen door de aankoop van een Logitech MK850 combi.

Intussen zijn de kaart en de delock weer retour en ga ik lekker met de mint pc.

Kan bij mijn email, heb spotlite geinstalleerd, newsreader  evenzo en kan films en cd (downloaden) bekijken/beluisteren.
Externe HD eraan gehangen om alles op te slaan etc.

Ga nu eens verder koekeloeren welke programma's die ik op windows gebruik (een linux alternatief daarvan)op mint kan installeren.
Ben benieuwd...

20 Laatst bewerkt door MeneerJansen (13 Apr 2018 13:24:46)

Aha. Op die fiets. Ik lees hier in een blog v/e Nederlander dat de Nvidia GeForce GT 710 videokaart werkt onder Linux Mint. Je moet voor Nvidia helaas altijd hun eigen driver gebruiken. Die driver is niet "open source" dus die leveren ze niet standaard met Linux mee.

De beschreven problemen zouden er ook te maken kunnen hebben gehad dat de on-board video kaart uitgezet had moeten worden in het BIOS v/d computer. Je weet nl. niet van welke kaart de Linux dan boot: de on-board of de mooie nieuwe.

Enfin, alles gaat nu goed begrijp ik. Enne, voor alles is een alternatief. Vraag is alleen of je wennen wilt aan Libreoffice in plaats van MS Offce (bijvoorbeeld).

Veel Linux puzzel plezier gewenst. smile

P.S. Alleen gamen onder Linux is nog een ondergeschoven kindje en verbinden met netwerk shares van Windows (was vroeger geen probleem, maar nu met dat nieuwe protocol van Windows...).

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

21

MeneerJansen schreef:

Aha. Op die fiets. Ik lees hier in een blog v/e Nederlander dat de Nvidia GeForce GT 710 videokaart werkt onder Linux Mint. Je moet voor Nvidia helaas altijd hun eigen driver gebruiken. Die driver is niet "open source" dus die leveren ze niet standaard met Linux mee.

Volgens je link draait het op zich prima zonder native drivers:

Mint draait standaard prima zonder extra drivers. Wil je toch de native NVIDIA drivers dan kun je die met een paar eenvoudige commando’s snel installeren.

22 Laatst bewerkt door Gps (16 Apr 2018 11:39:55)

Over die spellen, ik heb hier steam op opensuse, en laatst gekochte spel, is F1 2017.

Helaas is mijn processor een amd phenom II X4 te oud. Ik mis een instructie set, ssse2 uit me hoofd.

Een aantal sites beweren dat deze processor en dit spel wel kan, maar dat is dus niet waar.
ik kon me geld ook terug krijgen, wat ik overigens niet gedaan heb.

Met nvidia en games zijn de nvidia drivers een must, met een amd kaart draaien bepaalde spellen ook met de opensource drivers goed.
Toch is voor spellen op linux, nvidia de betere keus.

Ik weet niet hoe mint het doet, maar op suse leap, is het een kwestie, van twee nvidia repositories toevoegen, en dan op nieuw opstarten.

Ik heb tegenwoordig weinig problemen, zelfs met de gesloten drivers, al was het een maand of twee terug weer raak.
Na een update van de nividia drivers, kreeg ik een zwart scherm tijden het opstarten, waardoor ik het inlog scherm niet zag. Het grappige was, dat je echter toch in kon loggen,

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.