Onderwerp: Het bescheiden begin van de *NIX revolutie

In dit filmpje vertelt professor Brailsford op Youtube over het bescheiden begin van UNIX. Uiteraard vergeet hij niet te melden dat grote delen v/h internet nog steeds draaien op de "kinderen" van UNIX: Linux. Deze professor is er een van het type dat je inspireert en doet verlangen naar je school- en studietijd in plaats van andersom. Wat een geweldige man is dit.

https://youtu.be/-rPPqm44xLs

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

2

Re: Het bescheiden begin van de *NIX revolutie

Schitterend om te zien.

Roept ook herinneringen op aan Fokker. Die hadden een IBM UNIX mainframe waarop de cad software en data beheer software draaide.
Toen ik daar begon met werken, gingen ze over van zwart wil monitoren naar kleuren monitoren, voor de cad programma's.

Er was autocad op de pc, onder msdos, windows kende we nog niet.

We worden oud... smile

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

3

Guus wil je daarmee zeggen dat voor de ontwikkeling van de F27 een cad systeem werd gebruikt ?
voor de Fokker-50 zou ik me dat nog kunnen voorstellen maar dat is toch eigenlijk gewoon een gepimpte F27.
Same for F28 -> Fokker-100 wink

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

4

hahaha, dat klopt.

Ik heb geen idee hoe dat ooit begon bij Fokker. Dat zal denk ik eerst niet op de computer geweest zijn.

Toen ik daar werkte, gebruikte ze cadam en Catia. Elke nieuwe tekening werd met Cad gemaakt, toch zal ik de zwarte handen niet snel vergeten.
Doordat er steeds minder gebruik gemaakt werd van teken pennen, zaten die tering dingen altijd verstopt, als je ze nodig had, om handtekeningen aan te passen.

Cadam = computer augmented, design and manufacturing , uit me hoofd.

En met dit toetsen bord riepen we de commando's op. ( punt, lijn )
Er waren ook twee verschillende stukjes overleg plastic ?  Eentje voor cadam, en eentje voor catia.

http://www.eonet.ne.jp/~ueno-sekkei/p1020397.jpg

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

5

Ohw whow.. dat soort spul ken ik zelfs niet.
Wat deed je daar ? design ?
Waren fijne kisten, beetje merkwaardig in sommige opzichten maar harstikke leuk.

6

Klopt de manier van landen van een Fokker 50 met de neus naar beneden, is niet gebruikelijk. tongue

I deed geen design. Boven mij stonden zeg maar twee afdelingen, eentje die over de sterkte van de onderdelen ging, en eentje die echt design deed.

Ik wijzigde bestaande tekening en maakte ook nieuwe tekeningen.

O.a interieur , zoals de bagage bakken.  ( van kunststof ) en later bij de afdeling structure. Ik zat bij de groep die zich oa met de vleugels van de Fokker 50 bezighield.

Aan de voorkant zit een soort rubber zak. Deze kunnen ze oppompen, zodat het ijs van de vleugels af springt.

Wat ik niet snel zal vergeten waren de tekeningen, van composiet versterkte kunststof onderdelen.
Daar gaf je stap voor stap of aan welk doekje ( van aramide, koolstof of glasvezel ) waar moest liggen in de mal, laag voor laag.

Leuk als je dan jaren later filmpjes ziet op you tube van de formule 1 waar die technieken worden toepast  ( zoals een autoclaaf om producten uit te harden. )

Ik gebruikte van cadam alleen het cad gedeelte, maar er was ook een cam gedeelte, voor het aansturen van frais en draai machines.

Als afsluiter nog een leuk plaatje.

Het eerder getoonde speciale toetsen bord en dan nog één met 8 draaiknoppen. Met de 8 draaiknoppen, kon je in catia, zoomen en het 3d model bewegen / draaien.

http://www.plmworld.org/media/vvyylhlc.jpg

Ik heb een vermoede wat dat ding in het midden is, een digitizer

Het is een soort muis, maar er zit geen bal of sensor in. De plaat eronder meet waar de muis is.

Wij hadden bij Fokker wel een digitiser, maar die stond meer naar rechts.
Voor ons stond een IBM keyboard, waar op zich niets bijzonders aan was, behalve dat op de voorkant van bepaalde toetsen, symbolen stonden die je op tekeningen gebruikt.
( oa het rond teken  )

Het mocht wat kosten....

7

Nog wat verder terug in de geschiedenis:
https://nl.wikipedia.org/wiki/FERTA
De enige beeldschermen in die tijd waren de televisies met Dappere Dodo en zo.

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

8

Jammer maar ik geloof niet dat ik nog foto's uit die (luchtvaart) tijd heb.
grote computerruimtes met (nu) antieke aparatuur die zo uit een James Bond film vandaan kwam.
Ik was destijds een soort lopende encyclopedie voor met name de F27 en de Fokker-50.
Goed dat is lang geleden al zo'n 15 jaar geen stuurknuppel meer aangeraakt ;(

9

Ik weet nog wel dat ik die computers wilde zien, terwijl ik bij Fokker werkte, maar ik mocht die ruimte niet binnen.

10

haha bij ons was dat heel anders. we hadden een drietal nogal grote computerruimtes (airco, comptervloer en al die onzin) maar het was gewoon een dunne wand met over de hele lengte ramen en iedereen kon daar gewoon binnen lopen.
In fact instructeurs liepen daar gewoon naar binnen om de hardcopies van de regelprinters af te halen.

Toen allemaal heel normaal en niemand die zich daar iets bij bedacht,elke taxi chaufeur in de omgeving kende de deurcode die hooguit eens per twee jaar gewijzigd werd. securety was toen nog niet uitgevonden.
Tegenwoordig doen mensen allemaal krampachtig om wachtwoorden van hun kantoor account. ipv zich echt druk te maken om de veiligheid van data.
Goh  toch wel leuk dat ik de opkomst van de computer industrie toch voor een belangrijk en zeer zeker relevant deel van dichtbij heb meegemaakt. Ik heb sinds een weekje of twee een telefoontje met absurde rekenkracht die het vermogen van de mainframes van destijds overstijgt.   destijds onvoorstelbaar dat de ontwikkeling van de technologie sneller is gegaan dan StarkTrek wist te verzinnen.

11

Schitterend om te lezen, toen ik daar werkte hadden ze een soort kast met vakken, waar je tekening lag. Verschillende vakken voor de verschillende tekenkamer groepen.

De achterkant van die kast had luiken, die in de computer ruimte uitkwam. tongue

12

Was statische elektriciteit ook een probleem?

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

13 Laatst bewerkt door pascal (08 May 2018 19:49:42)

Rinse, in die tijd was alles ofwel TTL (transistor transistor Logic) ofwel in geval van onze mainframes ECL (Emitter Coupled Logic) wat in essentie ook op JunctionTransistoren gebaseerd is.
Die dingen zijn allemaal laagohmig en hebben erg weinig last van statische electriciteit.
Desondanks waren wel alle voorzieningen aanwezig.  computervloer die uit geleidende (aluminium) tegels met een mooi gymzaal achter laagje erover bestonden.    uitgebreide aarding van de computer systemen mooi naar een centraal aardpunt om aardlussen zo veel mogelijk te voorkomen

Later kwam er natuurlijk modernere apparatuur waarbij je daar wel wat meer aandacht aan moest besteden.
Een bezoeker vroeg ooit eens aan mij 'wat doen jullie aan ECD (ElectroStaticDischarge)(ofwel statische electriciteit) mijn antwoord was toen redelijk oprecht 'wel wat kapot gaat repareren we gewoon' het was echt zo, niemand die zich daar iets bij bedacht.
Soms zetten we printplaten op een diagnose apparaat en voor de test gestart was riep een colega dan,  ik weet wat er fout is, wijzend naar een rokende chip, Reparatie was niet altijd moeilijk hoor wink
Het was een leuke tijd waarin genoeg tijd was om veel over computers (unix & linux dat toen net opkwam) te leren en met alles bij de hand ook mijn vliegopleiding te doen.