1

Onderwerp: Kan ik nog rekenen, of ben ik het verleerd ?

Deze vraag heeft niet echt wat met linux te maken, maar gezien het opleidingsniveau van de meeste leden hier, ben ik erg benieuwd naar jullie reactie.

https://www.youtube.com/watch?v=URcUvFIUIhQ

Hij zegt dat het antwoord 9 is, ik ben het daar niet mee eens. Het antwoord is 1.

6÷2(1+2)

2(1+2 ) is volgens mij 2 + 4 = 6

Dus 6 gedeeld door 6 en dat is één.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

2

Re: Kan ik nog rekenen, of ben ik het verleerd ?

Haakjes moeten eerst.
Daarna van links naar rechts

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Ik kwam ook in eerste instantie op 1.
Maar dan door eerst 2(3) uit te rekenen.

Maar je moet dus eerst de deling uitvoeren...

4

Meneer van dalen wacht op antwoord.

Hoezo moet ik eerst delen ?

a( b+c) geeft volgens mij ab + cb.  Maar dan stop je blijkbaar ineens met dit gedeelte van de som, en gaat eerst delen ? icon_confused

Misschien heeft de video gelijk dat het vroeger anders was, en dat ik daarom op 1 kom.
Ik snap wel hoe hij aan 9 komt, maar dat is volgens mij absoluut niet , hoe ik het op school geleerd heb.

Computer games don't affect kids.  I mean if computer games had affected us as kids, we would all be running around in a darkened room, munching pills and listen to repetitive music.

5

Meneer van dalen is al begin jaren negentig dood verklaard. Tegenwoordig staan vermenigvuldigen en delen op gelijk niveau en is de volgorde van links naar recht bepalend.
Dus eerst wat tussen haakjes staat: (1+2) = 3
Resultaat: 6 / 2 * 3
En dan van links naar rechts eerste de delingen dan de vermenigvuldiging. 9 dus.

6

dus met andere woorden, iedereen die het ezelsbruggetje Meneer van Dalen heeft geleerd doen het nu dus al per definitie fout? lekker handig als men alles om de zoveel tijd weer veranderen........

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

7 Laatst bewerkt door Gps (07 May 2018 12:11:10)

Bizar, maar bedankt voor het antwoord.
Dan heeft de meneer van de video dus toch gelijk.

En mijn geheugen is dus nog goed, want ik heb dus gelijk dat ik het anders geleerd heb.

@ Nomko, de regel geld op zich nog wel, maar vermenigvuldigen gaat niet meer voor delen.

Machtsverheffen en worteltrekken gaan nog steeds voor vermenigvuldigen en delen.

bart schreef:

Meneer van dalen is al begin jaren negentig dood verklaard. Tegenwoordig staan vermenigvuldigen en delen op gelijk niveau en is de volgorde van links naar recht bepalend.
Dus eerst wat tussen haakjes staat: (1+2) = 3
Resultaat: 6 / 2 * 3
En dan van links naar rechts eerste de delingen dan de vermenigvuldiging. 9 dus.

Ik ben het eens met Nomko. Na de taal-maffia met hun "tussen n" is er nu dus ook de wiskunde-maffia die een regel die iedereen uit z'n hoofd heeft moeten leren dood verklaard. Hadden ze dat niet ff tegen mij kunnen vertellen?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

9

Gps schreef:

Bizar, maar bedankt voor het antwoord.
Dan heeft de meneer van de video dus toch gelijk.

En mijn geheugen is dus nog goed, want ik heb dus gelijk dat ik het anders geleerd heb.

@ Nomko, de regel geld op zich nog wel, maar vermenigvuldigen gaat niet meer voor delen.

Machtsverheffen en worteltrekken gaan nog steeds voor vermenigvuldigen en delen.

Maar dit resulteert wel in verschillende antwoorden!!! Zie de reacties hierboven voor uitleg, de 1 komt op 3 en de ander komt op 1 als antwoord... Leg dat eerst maar es uit waarom Meneer van Dalen vroeger wel goed was en nu ineens niet meer....  Zoals ik al zei, lekker handig!!!

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

10

Antwoord lijkt me duidelijk, mvdwoa is afgeschaft.
Daar had je vroeger wel wat aan en nu niet meer.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

11

Rinse schreef:

dat bedoel ik dus, iedereen die mvdwoa heeft geleerd doet nu alles per definitie al verkeerd....

tís net als met pannenkoek... nu ineens pannenkoek alsof je in meerdere pannen 1 pannekoek maakt.........

onzin allemaal!

Mijn laptop:

Heer van Dalen was het toch?

13

nomko schreef:
Rinse schreef:

dat bedoel ik dus, iedereen die mvdwoa heeft geleerd doet nu alles per definitie al verkeerd....

tís net als met pannenkoek... nu ineens pannenkoek alsof je in meerdere pannen 1 pannekoek maakt.........

onzin allemaal!

Ik deel je frustratie, hier over.

14

nomko schreef:

onzin allemaal!

Ik verwacht nu toch een response van Rinse, die als een van de weinigen hier inhoudelijk deskundig is wink

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

15

Rinse schreef:

Mvdwoa was goed voor de basisschool. Zodra je wiskunde kreeg kom je hem weggooien omdat hij nutteloos was.

Wortel van vier is gelijk aan 4^0.5
5/2 is gelijk aan 5 * 0,5
5 + -1 is gelijk aan 5 - 1

Beetje jammer dat ze het tot in de jaren 90 toe nog hebben geleerd op de basisschool....

IF not THEN toch