1

Onderwerp: Semi-leek wil nu eindelijk weten hoe het zit

Langs deze weg hoop ik duidelijkheid te krijgen over een Linux-issue die bij ons al een tijdje speelt.

Wij zijn een heel klein grafisch bedrijfje en hebben zelf een Linux-machine draaien met daarop een webserver/database e.d. voor een aantal projecten.
Aangezien wij zelf slecht beperkte kennis over Linux hebben is er iemand anders die wij hiervoor kunnen inschakelen.

Deze server loopt nu al een aantal jaar en recentelijk vertoond hij wat barsten en scheuren.
Zo is hij al een aantal keren uit zichzelf uitgegaan.

Nu staan hier nog 3 identieke (ongebruikte) machines en leek het mij handig om de oude machine te vervangen.
Het klonen van de harde schijf leek mij (als leek) de beste oplossing aangezien dan alle instellingen, websites, databases e.d. behouden blijven.
Ik heb al 30 jaar ervaring op de Apple (grafisch hè wink ) en daar is een image van een HD maken echt niet onmogelijk.

Als ik dit echter ter sprake breng bij "ons mannetje" wordt er eerst heel moeilijk gekeken en volgt er daarna een heel complex verhaal (met veel jargon) waarom het allemaal niet zo eenvoudig is.

Bij eerdere problemen heeft hij alles (handmatig) opnieuw geïnstalleerd, maar moesten wij daarna heel voor "klooien" om alles (vooral rechten op mappen e.d.) weer goed te krijgen.

Ik zou dus heel graag van mensen die er wel verstand van hebben willen horen of het klonen van een harde schijf werkelijk "next-to-impossible" is zoals onze linux-programmeur wil laten geloven.

Wij zijn hier als de dood dat onze server ineens echt de geest geeft en wij met de gebakken peren zitten. Terwijl wij het meerdere malen hebben aangegeven.

Kan iemand ons in simpel Nederlands uitleggen of het nu wel of niet te doen is.

Ik wil iedereen alvast danken voor de tijd die jullie hebben genomen om deze noodkreet te lezen.

Met vriendelijke groet

Erwin

2 Laatst bewerkt door MeneerJansen (13 Jun 2018 12:45:14)

Re: Semi-leek wil nu eindelijk weten hoe het zit

De vraag is dus of het moeilijk is om een schijf te klonen in Linux. Antwoord: nee. Dat doe je met het commando dd. Dat staat voor "disk dump". Maar het commando is zo gevaarlijk dat het ook wel "disk destroy" wordt genoemd. Dit omdat je, net als bij het formatteren v/e schijf, per ongeluk je goede schijf overschrijft in plaats van de schijf die de backup moet bevatten. Verder kan bij bepaalde instellingen de kopie erg groot worden (door error correctie geloof ik).

Mijn grote vraag is echter waarom die "professional" geen backups maakt van die server. Ik zou zeggen (als eenvoudige gebruiker zijnde, ik ben geen professional): weg bij die knakkert nu het nog kan.

Succes! smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Dank voor de snelle reactie "Meneer Jansen",

Na een klein beetje googelen had ik al zo'n bruin vermoeden dat het best mogelijk was.
En van iemand met verstand van zaken mag ik toch verwachten dat hij wel juist met dat commando kan omgaan?

Volgens mij worden er van een aantal websites wel backups gemaakt (overnight).
Maar is dat misschien alleen data? Waarom hadden we anders zo'n probleem met de rechten op diverse mappen bij het terugzetten?

Nogmaals dank

En als je een klein beetje GUI wilt kan het met Clonezilla eveneens.

5 Laatst bewerkt door maarten_wolf (14 Jun 2018 11:28:06)

Het overzetten naar een ander systeem is met Linux juist relatief eenvoudig.
1) Pak een andere PC met een nieuwe schijf
2) Zet de oude schijf over naar de nieuwe PC
3) Start de PC met een USB stickje op waar linux op staat
4) Partitioneer (inrichten van) de nieuwe harde schijf naar behoren
5) Kopieer de inhoud van de harde schijf met copy, in plaats van een comando als "dd".  (Met "copy -a" zet je ook alle rechten over)
6) Installeer de bootloader opnieuw op de nieuwe PC
7) Opnieuw opstarten vanaf de nieuwe harde schijf. Waarschijnlijk moet de netwerkkaart opnieuw ingesteld worden, mogelijk nog wat andere hardware gerelateerde zaken.

Kortom: als je weet hoe dit werkt kan je dit netjes en vrijwel risicoloos uitvoeren.

Wellicht dat je er goed aan doet eens een ander bedrijf/persoon te benaderen, en daar deze vraag eens voor te leggen.

D e b i a n

6

Tja het is zoals maarten het zegt, kan zelfs nog eenvoudiger.
Linux is echt retesimpel..
Iemand vinden die verstand heeft van Linux is een heel ander verhaal.
Helaas denken heel veel lui dat, maar lopen ze direct vast als de muis niet meer werkt.

mijn methode is vrij vertaald
- nieuwe schijf aansluiten
- inloggen als root
- dd if=sda1 of=sdb1
- lang wachten, je ziet echt helemaal niets gebeuren
Alsie klaar is
- uitzetten
- eerste schijf eruit, tweede schijf op plek eerste schijf
dan dan aanzetten

Als je dat doet met if=sda of=sdb dan neemt hij zelfs alle partities mee (zo es 4 partieties met windows en linux gecopieerd)
Duurt lang maar meer als dat hoeft het niet te zijn.

Moeilijk kijken is standaard, getuigd van profesionaliteit, en uiteraard van een dikke rekening.

't is dat ik in 020 niets te zoeken heb anders kwam ik je dat regeltje wel even intiepen.
Maar er zijn in je dorp zat lui te vinden die wel weten wat cli is wink
Sucses.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

7

hangt dat ding trouwes aan het intergenet ?
of afstand kan zelfs mijn poetshulp dat nog doen.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd