1

Onderwerp: C# desktop apps development op Linux

Hallo :*),

Ik focus mij op java en sql software via zo'n Linkedin cursus. Naar mijn indruk meer .NET focus dan op java. 't idee dat het slim is voor mijn leerproces om ontbrekenende Java lessen die wel in C# beschiktbaar zijn handmatig om te zetten in Java. Of zie ik dit verkeerd ?

Weet dat ms server, veel van de IDE's afgezien VS communicty ook op Linux draait.
Indruk dat Windows vaak traag wordt, trager opstart. Zeker tijdens programmeren een ding. Hiernaast draait ht relaxter op mijn instap laptop.

Kernvragen:
Hoe programmeer ik .NET, C# winform, en webapplicaties in Linux ? Wie heeft hier ervaring mee? Via welke stappen heb je Linux ingesteld ?
Heb in het verleden gewerkt met Linux en dit vond ik fijner werken dan met Windows. Maarja icon_confused belangrijk is ook of ik dezelfde code output heb als via Visual studio Community als ik C# project compile? Onhandig als ik een vraag op dit forum moet vermelden omdat ik ook af en toe vastloop. Zoek dus een effectieve aanpak tips zijn meer dan welkom.

Vond Mono en Xamarin Studio, Visual studio Code (maar die lijkt me meer geschikt voor Node.Js ) geen idee of dit een goede optie is?
Tijdens mijn studie wil ik mij niet focussen op de bijzaken zoals IDE, of systeem beheer taken.
Wel op de hoofdzaak het eigen maken van de vermelde talen voordat ik uitgerekend ben van mijn eerste kind. Algoritmes, desktop, en webapps bouwen en min mogelijk tijd te verliezen als Windows weer eens moet updaten ofzo als ik juist in mijn flow zit icon_confused  Daar heb ik geen tijd voor.

Owja. Ben bekend met opensourse varianten van Word en Excel. Heb toch echt Office nodig hoe krijg ik deze software aan het draaien op Linux ? Draait deze programma's goed ?, en hoe heb je deze Windows programme's geinstelleerd ?

2 Laatst bewerkt door pascal (26 Jun 2018 21:13:54)

Re: C# desktop apps development op Linux

Niet mijn bier maar toevallig net op mijnwerk even wat C# getiept.
Gewoon met mijn favoriete editor en mono.... commandline dus.
C# dus geen dotnet diarree...
(ging om een snelle check)
Wat je compilereerd draait ook in Windows, maar het wordt uitdaging als je grafische applicaties gaat maken.
Onder linux lukt dat prima metgtk of zo. onder windows geen idee, is mij te moeilijk.

Webmeuk ook gedaan,  perl of php. welke stappen... ehm....  apache2 instaleren, config files naar wens aanpassen, desgewenst locale DNS aanpassen. programmaatje tiepen en op de juiste plek plempen.
Tja... ik doe dat niet zoals die jochies die voor een webdesign clubje werken.

NodeJs ooit naar gekeken maar te weinig om er iets over te zeggen.

LibreOffice is een opensource office pakket dat ongeveer de zelfde mogelijkheden bied als de MicroSoft tegenhanger.
Let wel het is niet helemaal hetzelfde maar met een beetje goede wil is het uitwisselbaar.
Veel meer kan ik er niet over zeggen. ik kan met een editor omgaan een tekstverwerker is een ander verhaal.
Geen idee welke linux variant je hebt maar, programma's instaleren en zoeken op libre office.

je wil nogal wat.
Mischien eerst eens beetje in Linux verdiepen en kijken of het wel wat voor je is.
(Mijn moeder kon er ook mee werken, niet dankzij mij want ik heb niet altijd zin om te helpen)

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd