1 Laatst bewerkt door MeneerJansen (04 Jul 2018 17:43:04)

Onderwerp: Samba delete mijn bestanden

Ik heb directories op mijn Linux machine via Samba gedeeld met Wiondows 10 (32 bit editie, ja: die bestaat). Maar als ik een bestand probeer aan te maken op mijn Linux PC vanuit de Windows PC dan lukt dat in eerste instantie niet. Ik krijg de error:

An unexpected error is keeping you from creating the file. If you continue to receive this error, you can use the error code to search for help with this problem

Error 0x8007003B: an unexpected network error occurred.

Later blijkt dat dat het bestand toch is aangemaakt. Ik heb gegoogled op die error en dan krijg je de debielste adviezen. Meestal moet je registry keys deleten. Helpt allemaal voor geen meter. Windows Firewall uitschakelen helpt ook niet. 

Als ik een (tekst)bestand waar al tekst in staat op de Linux machine probeer te editten met Wordpad in Windows dan lukt het uiterard niet om het te saven en dan kies ik voor "Cancel". De volledige inhoud van het tekstbestand is dan echter gewist en het bestand is 0 bytes! Ik hoef niet uit te leggen wat en ramp dit betekent!

Ik moet helaas wel bestanden delen met Windowsgebruikers. En dat geklier met WinScp (een ssh client voor Windows) is geen alternatief. wat ik heb geprobeerd en wat niet werkt:

• (link). In het registry: "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\WINEVT\Channels/Microsoft-Windows-DxpTaskRingtone/Analytic" de letter "s" plaatsen achter Analytic.

• Die key deleten (geadviseerd in dat zelfde forum topic)

• In /etc/samba/smb.conf erbij zetten "server max protocol = SMB3".

Dit is mijn /etc/samba/smb.conf:

[global]
client max protocol = SMB3
server max protocol = SMB3
netbios name = Desktop-PC
name resolve order = bcast lmhosts host wins
log file = /var/log/samba/log.%m
max log size = 1000
panic action = /usr/share/samba/panic-action %d
passdb backend = tdbsam
unix password sync = yes
passwd program = /usr/bin/passwd %u
passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .

[printers]
    comment = All Printers
    browseable = no
    path = /var/spool/samba
    printable = yes
    create mask = 0700

[print$]
    comment = Printer Drivers
    path = /var/lib/samba/printers

[Afbldngen]
    comment = Afbeeldingen Desktop-PC
    path = /home/ik/afbeeldingen
        locking = no
        available = yes
        browsable = yes
        public = yes
        writable = yes
        guest ok = yes
        read only = no
;       valid users = 
;       force user = 

Weet iemand misschien een Samba forum? Want ik denk niet dat we er hier uit gaan komen.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

2

Re: Samba delete mijn bestanden

Errors zijn altijd unexpected !
kan je wel een bestaand bestand openen ?
Debiele adviesen... tja nu vraag je op een linux site om windows advies... wat denk je nu zelf icon_twisted

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

3

Heb je indexing of windows search aanstaan? welke versie van samba? wat zegt de samba-log?

-------------------------------------------------
Fedora 27 met Gnome 3
CentOS 7 als server

pascal schreef:

Errors zijn altijd unexpected !
kan je wel een bestaand bestand openen ?
Debiele adviesen... tja nu vraag je op een linux site om windows advies... wat denk je nu zelf icon_twisted

Yep, bestaande bestanden kan ik openen. Qua dubbele adviezen: ik weet helaas nog niet zo zeker of het probleem aan de client kant (Win 10) of aan de server kant (Linux) ligt. Vandaar dat ik het graag in een Samba forum zou willen vragen...

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5 Laatst bewerkt door MeneerJansen (06 Jul 2018 14:07:48)

EdbO schreef:

Heb je indexing of windows search aanstaan?

Bedankt voor de tip. Zojuist uitgezet: wederom hele tekstbestand gewist helaas.

EdbO schreef:

welke versie van samba? wat zegt de samba-log?

Versie:

$ samba --version
Version 4.3.11-Ubuntu

Samba log v/d Windows 10 machine (Samba client) die staat op mijn Linux machine (= de samba server) in /var/log/samba/log.win-10-pc, link pastebin: https://pastebin.com/ft1RqzLr

De rest v/d log files is niet van vandaag.

6

Is je server een 32-bit of een 64-bit machine? Mijn gevoel zegt dat het een 32-bit - 64-bit probleem is en dat je op de server wat  packages mist om de  32-bit af te handelen.
Je zou de samba-mailinglists kunnen doorspitten of je probleem daar posten. Aan de hand van je samba-logfiles moeten ze er redelijk snel achter kunnen komen wat het is.

-------------------------------------------------
Fedora 27 met Gnome 3
CentOS 7 als server

7 Laatst bewerkt door MeneerJansen (07 Jul 2018 13:50:09)

EdbO schreef:

Is je server een 32-bit of een 64-bit machine? Mijn gevoel zegt dat het een 32-bit - 64-bit probleem is en dat je op de server wat  packages mist om de  32-bit af te handelen.
Je zou de samba-mailinglists kunnen doorspitten of je probleem daar posten. Aan de hand van je samba-logfiles moeten ze er redelijk snel achter kunnen komen wat het is.

Mijn Linux bak is 64 bit. De Windows 10 machine 32 bit. Waar kan ik mensen van Samba vinden die mijn log file willen bekijken? Is die mailing list echt de enige manier? Is er geen forum?

MeneerJansen schreef:

Ik moet helaas wel bestanden delen met Windowsgebruikers. En dat geklier met WinScp (een ssh client voor Windows) is geen alternatief.

Webdav word door windows goed ondersteund, dit zou je kunnen gebruiken ipv samba.

Echter is dit natuurlijk niet de oplossing van dit probleem.

D e b i a n

9

Het lijkt (gezien de logs) er op dat je tegen een samba bug bent aangelopen.
Kun je updaten naar een nieuwere  samba versie?

dinAlt schreef:

Het lijkt (gezien de logs) er op dat je tegen een samba bug bent aangelopen.
Kun je updaten naar een nieuwere  samba versie?

Ik zit er over te denken om een bug report in te dienen. Ik kan middels de repo's die ik gebruik (Mint 17.1 "Rebecca", long term support) niet verder updaten. Mijn versie van Samba: ver. 4.3.11, meest recente volgens Samba.org: ver. 4.8.3