1 Laatst bewerkt door New_Tux (30 Jan 2017 14:41:48)

Onderwerp: Vraag over aanschaf compleet desktop systeem

Ik denk wel eens na over een nieuw systeem en vroeger kocht ik zoiets zonder veel kopzorgen en kreeg ik het wel werkend, Maar nadat ik een paar jaar terug een UEFI systeem kocht en Linux bijna niet geïnstalleerd kreeg ben ik voorzichtiger. Ik lees dat openSUSE LEAP zonder problemen met UEFI over kan (zou moeten kunnen), maar kan ik nu ergens probleemloos een "gemiddelde" nieuwe desktop kopen en LEAP installeren, of ligt het nou toch ingewikkelder? Bestaan er sites die duidelijk maken waar je als koper precies op moet letten als je Linux wilt installeren op nieuwe hardware? Ik mis de hardwarekennis om diepgaande artikelen te lezen, standaards te interpreteren en weloverwogen keuzes in een een configurator te maken. Het liefst koop ik een kant en klaarsysteem met 8GB, een HD, wellicht een SSD.  Hoe pakken jullie dit aan als je iets nieuws wilt aanschaffen?

New_Tux

2 Laatst bewerkt door jabuca (09 Sep 2018 19:26:57)

Re: Vraag over aanschaf compleet desktop systeem

Hallo. Vorig jaar heb ik nieuwe laptop gekocht, Asus met daarop Windows 10. Die heb ik gelijk dual-boot gemaakt met Ubuntu 18.04, en nu in de vakantie alles er afgegooid, een complete schone installatie met Ubuntu 18.04 en geen problemen o.i.d. met UEFI, goed lezen en het wijst zich vanzelf.
Vr.gr. jabuca

Windows heeft de wereld veranderd, Linux heeft de wereld verbeterd!

3

Eerste stap is toch meestal om dit soort "ellende" uit te schakelen in de BIOS. Ik kan hier wel complete lappen tekst neerzetten hoe je dit moet doen maar niet elke BIOS is hetzelfde n niet elke term/kreet/uitdrukkung is identiek in elke BIOS. Maar als je het uitzet alvorens Linux te gaan installeren moet het ook lukken.

Mijn laptop:
MSI GE70-2PE*Quad core Intel Core i7-4710HQ*Kingston 16 GB RAM*Intel 4th Gen. Integr. GPU/NVidia GeForce GTX860M*Qualcomm Atheros Killer E2200/Intel Wireless 3160

Persoonlijke Linux Mint site

Op desktops gaat het inderdaad nog wel. Laptops waren en blijven een probleem.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

Ik ga er vanuit dat New_Tux sinds begin vorig jaar wel een nieuwe pc heeft weten te scoren, maar heb onlangs ondervonden dat UEFI nog steeds niet altijd even lief is...

Ook ik had de UEFI horror verhalen nog achter in mijn hoofd toen ik mijn nieuwe pc in elkaar ging knutselen.
Maar toen ik las dat het tegenwoordig vrij probleemloos zou moeten zijn, heb ik alle ouderwetse BIOS bruggen achter me verbrand, en met behulp van een ubuntu live usb (ik geloof dat dat ding bionic beaver heet) geprobeerd gentoo te installeren.
Tijdens het partitioneren alleen rekening gehouden met UEFI, wat goed ging totdat ik grub2 wilde installeren, toen kreeg ik een melding over het ontbreken van 'efivars'.
Na wat google werk bleek dat ubuntu in BIOS modus was gestart, en daarom mijn bootloader niets met UEFI kon...
Overigens zou ubuntu beide moeten kunnen, maar mijn systeem wilde er absoluut niet aan (verschillende suggesties geprobeerd, mijn UEFI instellingen tig keer doorgeploegd), dus uiteindelijk maar een gentoo live usb gemaakt van de livedvd.

Het is dus allemaal wel goed gekomen, maar ik kan me best voorstellen dat het wat intimiderend kan zijn als je minder ervaring hebt met het oplossen van computerproblemen.

Nieuwe hardware is vaak geen probleem meer, maar zorg dat je geen 'early adopter' bent.
Ik ben bijv. voor een Ryzen systeem gegaan, maar heb wel gewacht tot de ergste kinderziektes er uit waren.
Verder kun je altijd google gebruiken om te zien of bepaalde hardware ondersteund wordt.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

6 Laatst bewerkt door Phil (Gisteren 01:55:48)

MeneerJansen schreef:

Geachte heer Janssen ,

alhoewel ik een volstrekte leek op computer-technisch gebied ben , heb ik op alle 4 de Asus laptops die ik in gebruik heb Windows10 verwijderd en vervangen door LInux Mint 19 .

betreft volgende modellen : X75V i5 / X751L i3 / X54HR i3 en een R752LAV i3

en heb bij de installatie ervan GEEN ENKEL probleem gehad , mits in het UEFI  ( die vanaf circa 2012 het  oude BIOS systeem vervangt ) sommige instellingen aan te passen , te weten , indien nog aanwezig Fast Boot en in ieder geval Secure Boot uit te schakelen vooraleer , na de bootvolgorde aangepast te hebben ( DVD of bootable usb met de te installeren ISO als eerste geplaatst ) verder te gaan met de werkzaamheden

U beweert  " . Laptops waren en BLIJVEN een probleem " ?
van iemand van uw niveau , zo te lezen een notoriteit op computergebied en waarvan ik aanneem dat  U niet zomaar aan het loskletsen bent , dat U geen moeite zal hebben deze bewering nader te  verklaren ;
over welke laptops hebt U het , en welke problemen hebt U ondervonden ?

ik ben één oog en oor

hoogachtend
Phil

7

Phil schreef:
MeneerJansen schreef:

Geachte heer Janssen ,

alhoewel ik een volstrekte leek op computer-technisch gebied ben , heb ik op alle 4 de Asus laptops die ik in gebruik heb Windows10 verwijderd en vervangen door LInux Mint 19 .

betreft volgende modellen : X75V i5 / X751L i3 / X54HR i3 en een R752LAV i3

en heb bij de installatie ervan GEEN ENKEL probleem gehad , mits in het UEFI  ( die vanaf circa 2012 het  oude BIOS systeem vervangt ) sommige instellingen aan te passen , te weten , indien nog aanwezig Fast Boot en in ieder geval Secure Boot uit te schakelen vooraleer , na de bootvolgorde aangepast te hebben ( DVD of bootable usb met de te installeren ISO als eerste geplaatst ) verder te gaan met de werkzaamheden

U beweert  " . Laptops waren en BLIJVEN een probleem " ?
van iemand van uw niveau , zo te lezen een notoriteit op computergebied en waarvan ik aanneem dat  U niet zomaar aan het loskletsen bent , dat U geen moeite zal hebben deze bewering nader te  verklaren ;

ik ben één oog en oor

hoogachtend
Phil

Bericht maar even in zijn geheel gequote, aangezien je al je bijdragen uit het andere topic hebt verwijderd...

Die laptops zijn uit 2014, 2013, 2012 en 2016 (heb gewoon even de eerste review die ik tegenkwam aangeklikt en naar de datum gekeken, dus toen waren ze er in elk geval al), dus behalve die uit 2016 wordt de hardware als redelijk antiek beschouwd.
Dit zeg ik niet om je af te zeiken, maar computers verouderen gewoon heel snel.
Dat de hardware goed wordt ondersteund is dus niet zo raar, vooral omdat er geen exotische hardware aanwezig is.

Maar nu ben ik wel nieuwsgierig hoe linux het doet met biometrische zooi.
Mijn oudste zoon kan zijn gaming laptop via irisscan openen, en mijn jongste zoon heeft voor school een tweedehands hp probook met vingerafdruk scanner.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

8

Vingerafdrukscnnaner moet nog wel lukken, lijkt me: https://wiki.archlinux.org/index.php/Fingerprint_GUI
Irisscanner lijkt me ingewikkelder te worden.

Eh, als ik me er mee mag bemoeien. wink

9 Laatst bewerkt door Phil (Gisteren 13:57:04)

1/ de laptops die je vandaag de dag aangeboden ziet kan je grofweg in twee categorien onderverdelen , namelijk voor daily users ( werkinstrumenten ) en deze voor gamers ( ik behoor samen met de grote meerderheid ? tot de eerste )

2/ tenzij ik samen met Jabuca & Nomko , de vraag van de topicstarter verkeerd begrepen zou hebben , gaat zijn onderwerp over het al dan niet moeiteloos installeren van Linux naar aanleiding van het nieuwe " UEFI " (  van de tandem Intel - Microsoft )

3/ topicstarter heeft het niet over " Gaming " ... hopelijk wordt het onderwerp niet aangegrepen om hier een discussie te lanceren m.b.t. het legaliseren van het gokken en er voor te pleiten dat dit moeiteloos moet kunnen en liefst vanaf 10 jaar ( als je het over gaming hebt is gokken niet ver weg )

4/ voor wie graag zijn geniale computer kennis ten toon wenst te spreiden zou het misschien interessanter zijn voor het lezerspubliek  van zich te verdiepen in het charme offensief van Microsoft , namelijk " WINDOWS LOVES LINUX "  (sic) en er de verborgen agenda (?) van uit de doeken te doen

...

herhaal dan hier weer mijn concrete vraag aan de weledel en naaktgeboren heer Janssen ;

als U beweert ; " Op desktops gaat het inderdaad nog wel. Laptops waren en blijven een probleem "

ik blijf één oog en oor voor een al even concreet antwoord

10 Laatst bewerkt door Phil (Vandaag 03:53:18)

Weliswaar off-topic , maar voel de noodzaak van mij eventjes te profileren naar aanleiding van sommige reacties op enerzijds mijn eerder 'afgevoerd' onderwerp en anderzijds op mijn vragen bij deze topic ;

ik ben eind 2014  bewust zijnde van de Pro’s  en Con’s radicaal (?) overgestapt naar Linux , in mijn geval Mint ( 19-V2 nu )

mijn enige bezorgdheid is dan ook van op de hoogte te blijven van wat gigant Microsoft nog allemaal in petto heeft om zijn ontegensprekelijk monopolie in stand te houden door het nieuwe UEFI  te manipuleren / misbruiken om mij het leven zuur te maken , laat staan te beletten ( kan mij niet voorstellen dat dit wettelijk zou kunnen )  Linux Mint te installeren

de rest interesseert mij eerlijk gezegd geen  fluit

terloops , als ik een computer koop , dan koop ik een computer , géén besturingssysteem

mocht blijken dat ik hier het standpunt van 0,0000001 % van de amper 2 % van de wereldwijd gebruikte besturingssystemen vertegenwoordig  en/of mijn participatie aan dit “ LINUX “ forum niet “gesmaakt” wordt mag men mij dit gerust ter kennis brengen en zal er consequent mijn conclusies uit trekken

PS : ik test negatief op het twitter-virus ( wie het schoentje past ... )
PPS : vrienden maken op deze site ? als ik er allicht zou maken dan zullen het diegenen zijn die in hetzelfde schuitje varen als ik , kom ik daarentegen voor de NEDLINUX community als overtuigde Linux Mint  gebruiker die aan dit besturingssysteem  meer dan genoeg heeft over als een vreemde eend in hun  bijt ,  tja , dan heb ik mij op de verkeerde site geregistreerd ?
PPPS : @ Pascal ... http://pascal.nedlinux.nl/microsoft.html ... à la prochaine revolution je retourne mon pantalon ? ... https://www.youtube.com/watch?v=L_ADZYCUkDA  ... grapje  ... alhoewel ?

11

Phil schreef:

[...] en/of mijn participatie aan dit “ LINUX “ forum niet “gesmaakt” wordt mag men mij dit gerust ter kennis brengen en zal er consequent mijn conclusies uit trekken

Nou, als je er om vraagt: met deze toon maak je volgens mij inderdaad geen vrienden.

12

@Phil: ik ben oud. Ik heb de afgelopen 10 jaar vaak genoeg Linux op (zeer oude) laptops gezet. Maar van te voren wil ik dan wel weten wat voor hardware er in zit. Daar kwam ik altijd maar moeilijk achter. Ik heb het over bijv. de eeePC's van Asus (wie kent ze nog). Lukte mij vaak wel. Als jij zegt dat er tegenwoordig geen laptops meer zijn met video-chips en Wifi-chips die niet of slecht ondersteund worden door Linux dan geloof ik dat meteen. Maar voordat ik een paar honderd Euro uitgeef aan een compu wil ik dat van te voren wel graag weten. Wil je weten welke laptops "vroegâh" niet ondersteund werden dor Linux? Zie: https://www.linux-laptop.net. Daar stonden altijd genoeg verhalen te lezen over dingen die niet werken in Linux. Maar da's allemaal wel erg lang geleden.

Verder ga ik niet meer in op je warrige posts. Ik kom hier voor mijn lol, om iets te leren en om anderen te helpen. Discussies vind ik ook goed, maar het moet wel enige diepgang of nut hebben.

Ik mis nog steeds de oudgedienden hier...

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....