1

Onderwerp: Bluetooth werkt niet (Ubuntu Studio 18).

Hallo,

Ik gebruik de laatste versie van Ubuntu Studio 18 (deze week nog ge-update).

Een nieuwe PCIExpress kaart TP-Link Archer T9E is geinstalleerd.
De extra driver Broadcom Limited BCM4360 802.111ac Wirelesss Network Adapter geinstalleerd en herstart.
Wifi werkt maar bluetooth kreeg ik nog niet aan de praat.
Ik ben redelijk zeker dat het een driver probleem is, maar als beginner...

Als ik bij instellingen op "Bluetooth-beheer" klik, krijg ik een melding  "Verbinding met BlueZ mislukt"

Bij een zoektocht naar diverse info over het probleem, hieronder het resultaat van de daarbij uitgevoerde commando's.
Ja, ikzelf begrijp daar echter weinig van, maar ik hoop dat het zijn nut al heeft.

Dank u.

---------------------------------------------------------
sudo inxi -Nn

Network:   Card-1: Intel Ethernet Connection (2) I219-V driver: e1000e
           IF: enp0s31f6 state: up speed: 1000 Mbps duplex: full mac: 70:8b:cd:59:1d:ac
           Card-2: Broadcom Limited BCM4360 802.11ac Wireless Network Adapter driver: wl
           IF: wlp2s0 state: dormant mac: 50:3e:aa:83:4a:fd
snap interfaces | grep blue

2018/10/04 11:28:05.679599 main.go:150: description of sign's "k" is lowercase: "naam van de te gebruiken sleutel, gebruik anders de standaardsleutel"
2018/10/04 11:28:05.679689 main.go:150: description of install's "dangerous" is lowercase: "installeer het opgegeven snapbestand zelfs indien er geen vooraf erkende handtekeningen voor zijn, hetgeen betekent dat het niet werd geverifieerd en dus gevaarlijk zou kunnen zijn (--devmode impliceert dit)"
bluez:service              -
:bluetooth-control         -
:bluez                     -
:home                      bluez,vlc,vuze-vs
:uhid                      bluez
-                          bluez:bluetooth-control
-                          bluez:client
-                          bluez:network-control

sudo lshw -C network

*-network                 
       description: Wireless interface
       product: BCM4360 802.11ac Wireless Network Adapter
       vendor: Broadcom Limited
       physical id: 0
       bus info: pci@0000:02:00.0
       logical name: wlp2s0
       version: 03
       serial: 50:3e:aa:83:4a:fd
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list ethernet physical wireless
       configuration: broadcast=yes driver=wl0 driverversion=6.30.223.271 (r587334) latency=0 multicast=yes wireless=IEEE 802.11
       resources: irq:17 memory:df200000-df207fff memory:df000000-df1fffff
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: Ethernet Connection (2) I219-V
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 1f.6
       bus info: pci@0000:00:1f.6
       logical name: enp0s31f6
       version: 31
       serial: 70:8b:cd:59:1d:ac
       size: 1Gbit/s
       capacity: 1Gbit/s
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi bus_master cap_list ethernet physical tp 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=e1000e driverversion=3.2.6-k duplex=full firmware=0.7-4 ip=192.168.0.184 latency=0 link=yes multicast=yes port=twisted pair speed=1Gbit/s
       resources: irq:131 memory:df700000-df71ffff
  *-network:0
       physical id: 2
       logical name: virbr0
       serial: 52:54:00:5c:a1:f8
       capabilities: ethernet physical
       configuration: broadcast=yes driver=bridge driverversion=2.3 firmware=N/A ip=192.168.123.1 link=no multicast=yes
  *-network:1 DISABLED
       physical id: 3
       logical name: virbr0-nic
       serial: 52:54:00:5c:a1:f8
       size: 10Mbit/s
       capabilities: ethernet physical
       configuration: autonegotiation=off broadcast=yes driver=tun driverversion=1.6 duplex=full link=no multicast=yes port=twisted pair speed=10Mbit/s

Re: Bluetooth werkt niet (Ubuntu Studio 18).

Ik denk dat je succesvol een netwerkkaart hebt geïnstalleerd. Daarmee heb je inderdaad wifi, maar geen bluetooth. En dat is precies wat je verwacht, want daarvoor zul je een bluetoothadapter moeten installeren. Waarom denk je dat de TP-Link Archer T9E ook als bluetoothadapter zou moeten werken? Of begrijp ik je vraag dan verkeerd?

3

???
De kaart biedt zowel Wifi als bluetooth (1800 Mbps wifi + 5 x 2,4 GHz). Dan kun je toch streamen via bluetooth e.d.
Wat bedoel je dan met die bluetoothadapter ?

Ik kan op de site van TP-Link van dit product niet vinden dat hij ook Blutooth levert.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

De TP Link adapter doet niet aan Bluetooth. Het is alleen een 802x (WiFi) netwerkkaart.

https://tweakers.net/pricewatch/438182/ … ificaties/

6 Laatst bewerkt door joub (06 Oct 2018 22:32:54)

Dammnnn, dan heb ik me toch flink verkeerd laten inlichten. Zelfs wikipedia geeft ook aan : Bluetooth is een radioverbinding (in de 2,4GHz-band, dit is in het frequentiegebied van UHF)... 2,4GHz zoals deze kaart dus ook doet.

Hoe zit het dan eigenlijk ?
Waarom dan die twee snelheden : Maximale snelheid 5GHz en Maximale snelheid 2,4GHz

Nou ja, zo'n bluetoothadapter is gelukkig niet zo duur, maar toch ik dacht dat die kaart combinatie leverde.

Dat apparaten dezelfde frequentie gebruikt wil niet zeggen dat ze ook dezelfde functie vervullen. Magnetrons werken ook op 2,4 GHz, maar ik moet de eerste adapter voor een pc nog tegenkomen die een kant-en-klaar maaltijd opwarmt. :-)

De 5 GHz band zorgt voor (veel) hogere snelheden en minder storingen, maar voor een kleiner bereik.

8

Wel, het blijkt dat ik dus een foute kaart heb aangeschaft. Ik ben echter geen kenner. Hier zijn echter anderen die zich toch als kenner voordoen, zodus nog een vraagje aan hen :
Er blijkt al enige tijd een versie 5 van bluethooth te bestaan. 
Zie o.a. deze link. 
https://be.hardware.info/nieuws/51925/i … luetooth-5
Maar blijkbaar zijn er nog maar weinig van die kaarten hier te vinden. Deze website toont er wel enkele :
https://www.aliexpress.com/bluetooth-5. … views.html
Maar hierop wordt het weerom verwarrend gemaakt welke kaart wat kan.
Sommige zijn enkel zender of ontvanger ander vice versa. Ik wil graag (en met zekerheid) een pcie kaart die beiden kan.

Welke zou dat dan moeten zijn ?
(En ja, Ubuntu compatibel hoeft in dit geval niet direct.)

Er zijn nog bijna geen bluetooth 5.0 apparaten beschikbaar. Ik zou het simpel en betaalbaar houden en gewoon voor een losse USB-dongel gaan. Die heb je onder een tientje.

https://tweakers.net/categorie/309/blue … V4qtra0FAA

10 Laatst bewerkt door joub (10 Oct 2018 22:22:35)

Raar dat er nog maar zo weinig van te vinden is, hoewel dat artikel al van mei 2017 is...
Bluetooth 5.0 is toch weer een stuk beter dan de oudere versies.

Maar zo'n dongle voldoet die dan ook aan zenden (bvb. streamen van muziek) en ontvangen, of enkel ontvangen ?

Elk bluetooth apparaat kan twee kanten op communiceren, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

12

Sillynder schreef:

De TP Link adapter doet niet aan Bluetooth. Het is alleen een 802x (WiFi) netwerkkaart.

https://tweakers.net/pricewatch/438182/ … ificaties/

Ik heb diegene van konig uit dat linkje, werkt zonder configuratie in ubuntu (en met wat gepiel in gentoo), maar ben alleen nog niet tevreden over het bereik.
Weet niet of het een driver probleem is, want ik weet daarvoor nog niet genoeg over bluetooth.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk