1 Laatst bewerkt door Phil (20 Oct 2018 01:36:39)

Onderwerp: Afgevoerd

verwijderd

De honden blaffen, de karavaan trekt verder

Re: Afgevoerd

Phil schreef:

[...] Mocht er reeds één of ander bizar OS op staan , niets van aantrekken , gewoon radicaal verwijderen door voor een enkelvoudige opstartbare installatie van Linux Mint te gaan ( vergeet dual-boot )

Dat raden veel Linuxers af. De garantie van je computer zou kunnen vervalen op die manier. En Windows komt tegenwoordig niet me op en DVD-ROM. Als je opnieuw Windows wilt installeren dan moet dat soms via een verborgen partitie. Mocht het installeren van Windows niet lukken of als je software van je werkgever of school moet gebruiken die er niet is voor Linux dan is je dure computer ineens nutteloos geworden. Dual boot is een mooie oplossing hiervoor. Schijfruimte genoegop de meeste computers tegenwoordig. 

Phil schreef:

ps : goed om weten ( uit betrouwbare bron ? ) :
" Met ingang van Linux Mint 19.2 zal Mint standaard een HWE-systeemkern hebben. Dat is een systeemkernserie die slechts gedurende korte tijd wordt ondersteund.
Dat betekent: als u altijd veiligheidsreparaties wilt ontvangen voor de systeemkern van Mint 19.2 en hoger, dan zult u dus van tijd tot tijd moeten overstappen naar een nieuwere systeemkernserie. Zo'n nieuwere systeemkernserie zal u worden aangeboden in Bijwerkbeheer, zodra uw huidige HWE-systeemkernserie het einde van zijn levensduur heeft bereikt.
De reden voor het bestaan van kortlevende HWE-systeemkernen is eenvoudig: ondersteuning voor nieuwe apparatuur. De stuurprogramma's zitten in de systeemkern; al heel snel wordt nieuw uitgebrachte apparatuur te nieuw voor de LTS-systeemkern. Daarom heeft Linux Mint HWE-systeemkernen nodig om ook gebruik te kunnen maken van zulke spinternieuwe apparatuur.
Tip: indien u gebruik maakt van de opwaardeerfunctie in Bijwerkbeheer om uw Mint 19 of 19.1 op te waarderen naar 19.2 of hoger, dan behoudt u uw huidige LTS-systeemkern (4.15.x). Dat is een welkome bescherming: u wordt dan niet gedwongen om over te stappen op een HWE-systeemkern. "

Bedankt voor de waarschuwing. Geen idee wat het verschil is tussen HWE en een "gewone" kernel. Zal ik een opzoeken. Of overgaan op Ubuntu. Die hebben hun idiote "Unity" desktop environment inmiddels gedumpt voor gewone oude vertrouwde Gnome.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3

Dr Phil, jegaat er wel gelijk flink op los wink
Ik ben zelf ook zo radicaal... maar ik heb al ruim twintig jaar ervaring.
voro de leek ligt dat toch anders lijkt me.

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

MeneerJansen schreef:

En Windows komt tegenwoordig niet me op en DVD-ROM. Als je opnieuw Windows wilt installeren dan moet dat soms via een verborgen partitie.

Mocht het nodig zijn windows opnieuw te installeren kan je deze gewoon downloaden van de site van microsoft

5

Phil schreef:

weet je van niet beter ,  blijf dan bij Windows

Ligt eraan wat je ermee wilt, mijn kinderen houden van gamen, en hebben daarvoor toch echt windows voor nodig.
Mijn oudste zoon heeft zelfs een tijd pc loos geleefd, omdat hij toch een xbox heeft, maar nu weer aan de laptop om pc games te kunnen spelen zoals bijv. LOL en WOW.
Ze zijn overigens nooit warmgelopen voor linux, ondanks dat ik het zelf ook al zowat 20 jaar gebruik (al richting de 14 jaar happy met gentoo).

als je  uitgerekend op een Linux site het etiket " radicalist " opgekleefd krijgt omdat je'r Windows 10 uitgegooid hebt ten voordele van Linux Mint ... zie ze bij Microsoft al in hun vuistje lachen

Je hebt duidelijk de tijd gemist dat elke ex windows gebruiker hier standaard binnenkwam met termen als windhoos, microschoft, m$ enz.
Op een gegeven moment word je wat ouder/wijzer/pragmatischer/whatever, en dan boeit het gewoon allemaal niet zo.
Sowieso is de pc minder relevant in zijn geheel sinds de opkomst van smartphone en tablet.
En dat maakt het gebruik van linux voor veel mensen weer makkelijker, omdat ze aan windows minder missen dan vroeger.

alle respect voor je 20 jaren aan ervaring , maar vandaag de dag is dit besturingssysteem zodanig op punt en de computers geëvolueerd dat je het redt met een tikkeltje gezond verstand en het begrijpend lezen onder de knie hebt ... ( RTFM of STFW )

Yep, hier moest ik wel even lachen, want hoewel het klopt wat je zegt, willen de meeste mensen helemaal niet met dat soort dingen bezig zijn.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

6

Phil schreef:

eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik mijn machines bij een ernstige handelaar aankoop ( die onder vier ogen grif toegeeft dat hij officieel geen andere besturingssystemen  dan Windows kan/mag ondersteunen , maar wiens persoonlijke machines eksklusief onder Ubuntu & LInux draaien )

Dan ben ik wel benieuwd of je dan ook korting krijgt voor je computers zonder windows, en zo ja, hoeveel.
Want het valt me op dat er sowieso niet veel kant en klaar zonder windows wordt verkocht, maar als ze het wel doen het vaak maar een tientje oplevert.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

7

Bolle1961 schreef:
MeneerJansen schreef:

En Windows komt tegenwoordig niet me op en DVD-ROM. Als je opnieuw Windows wilt installeren dan moet dat soms via een verborgen partitie.

Mocht het nodig zijn windows opnieuw te installeren kan je deze gewoon downloaden van de site van microsoft

Klopt, was trouwens best wel eng, want microsoft enzo.
Mijn zoon kon niet meer herinstalleren van zijn verborgen partitie, die vermoedelijk was vernaggeld bij de upgrade naar windows 10.
Het zweet stond me nog net niet op de rug, want ik kon geen licentie code vinden, maar was in staat om windows legaal te downloaden en installeren zonder extra uitgaven, zolang die pc maar herkend werd als 'al windows gehad'...

8 Laatst bewerkt door MeneerJansen (19 Oct 2018 13:00:47)

Pamela schreef:
Bolle1961 schreef:
MeneerJansen schreef:

Klopt, was trouwens best wel eng, want microsoft enzo.
Mijn zoon kon niet meer herinstalleren van zijn verborgen partitie, die vermoedelijk was vernaggeld bij de upgrade naar windows 10.
Het zweet stond me nog net niet op de rug, want ik kon geen licentie code vinden, maar was in staat om windows legaal te downloaden en installeren zonder extra uitgaven, zolang die pc maar herkend werd als 'al windows gehad'...

[semi off topic] Ik word oud. Kun je vertellen hoe dat ging? Welke link/website?

[semi on topic] Verder wordt het punt aangehaald dat je garantie wellicht net zo goed vervalt als je Linux dual boot naast Windows installeert. Goed punt, maar als je naar de winkel gaat omdat je netwerkkaart niet werkt, ze starten die compu op en er staat geen Windows op: pech gehad. Vooral op laptops wil nog wel eens hardware zitten waar alleen een Windows driver voor is.

In de loop der jaren hebben we hier heel vaak mensen geholpen om Linux op hun (oude) computer te krijgen. Aangezien we hier niet per se tegen Windows maar voor Linux zijn hebben we nooit aangeraden om Windows te wissen van je compu. Gewoon omdat het niet hoeft. Ik zie echt het nut niet in van Windows wissen maar wel van het behouden ervan: je betaalt er voor en je vrouw/man/huisgenoot wil wellicht gamen op die compu.

Zoals je an mijn aantal berichten en aan het jaar dat ik van dit forum lid werd kunt zien gebruik ik al sedert jaar en dag geen Windows meer. Maar da's geen principe kwestie. Ik denk ook dat ik weinig mensen voor me kan winnen door te zeggen "Ik heb geen Windows meer nodig en jij zou ook over moeten op Linux". Da's nu juist de dwingelandij die de reden is om over te gaan op Linux: je moet nix en als je de keuze hebt kom je vanzelf op Linux uit. Kwestie van benadering: het glas is niet half leeg maar half vol.

Verder ben ik de OS oorlogen zat. Het is een opluchting als je kunt zeggen: prima dat je Android of Windows gebruikt op je Tablet; ik blijf bij Linux en zal je niet gaan zeggen dat jij dat ook moet als je mijn keuze ook respecteert.

Succes met Linux en het leren van computers, want dat kan op Linux wel en op andere OS-en wordt dat vrij lastig naar mijn mening. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Zoeken op windows iso downloaden geeft dit...

https://www.microsoft.com/nl-nl/softwar … ndows10ISO

Werkt prima, heb ik ook wel eens gedaan, de key zit in de bios opgeslagen, daardoor installeert het vanzelf.