1

Onderwerp: Probleem met de cursor in Grub-menu

Op mijn Desktop heb ik staan Mint en W.10 in dualboot en daar wil ik graag een 3* distro bij zetten, in de pc heb ik 3 interne schijven met op de 1*  Mint / en op de 2*  de Pers. map van die Mint en op de 3* schijf de W. 10 ( alleen ) De W. 10 start ik op via  F8 en op W. 10 klikken voor de updates.    Wanneer ik bv. Xubuntu erbij zet dan start de pc voortaan op met Xubuntu,  Mint is echter mijn Hoofd-disco , dus dan moet je in het grub-menu naar beneden scrollen en dan op Mint klikken.   Vervolgens sudo grub-install / dev /sda en dan  sudo update-grub zodat Mint voortaan als 1*  opstart.    En daar gaat het fout, wanneer ik op Mint klik in dat grub, gaat de de cursor snel omhoog en dan kun je niet die Mint activeren.  Wanneer ik Mint als laatste installeer na de Xubuntu,  kom ik in dat grub het zelfde cursor probleem tegen, dus hup omhoog en kom dus ook niet in die Xubuntu.      Wat doe ik fout ?      Tips zijn welkom.     Vr.  gr.

Op een Puch, komt de tijd Terug.

2 Laatst bewerkt door MeneerJansen (29 Nov 2018 13:43:20)

Re: Probleem met de cursor in Grub-menu

Ik snap weinig van je verhaal. Maar voer je het commando "sudo grub-install /dev/sda" uit in Linux Mint of in Xubuntu? En waar is grub geïnstalleerd: op de master boot record (MBR) of op één v/d Linux partities?

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

3 Laatst bewerkt door Oldtimer (29 Nov 2018 16:42:50)

Nu staat Mint erop met de opstartlader op sda en start dus gewoon op, zet ik bv. Xubuntu erbij dan gaat de opstartlader ook op sda en start de pc op met Xubuntu die dus als laatste is geinstalleerd en dus boven aan staat in het grubmenu.   Om Mint bovenaan te krijgen in dat grubmenu moet je dus een paar regels zakken naar Mint om Mint te laten starten.  Daar gaat het fout, want als ik op de regel van Mint klik met enter schiet de curser naar boven en wordt Mint niet opgestart en kan ik ook niet in die Mint de procedure starten van  - sudo grub-install / dev / sda en sudo update-grub, duidelijker kan ik het niet uitleggen  MeneerJansen.    Nog wel bedankt voor de reactie.   Vr.  gr.

4

Als ik het goed begrijp is het probleem dus dat je alleen de 'default' kernel kunt starten, ongeacht welke distro je gebruikt?
Want het is natuurlijk niet nodig om vanuit distro 2 grub te installeren, alleen maar om de boot volgorde te veranderen.
Die kun je aanpassen in /etc/default/grub, door GRUB_DEFAULT=0 te veranderen in de gewenste distro.

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

5 Laatst bewerkt door Oldtimer (30 Nov 2018 12:30:26)

Pamela,   Mint is mijn Hoofd distro en start prima op, zet ik er een andere distro naast b.v. Xubuntu dan start de pc. op met Xubuntu want die staat dus bovenaan in het  grub-menu.    Mij is geleerd dat je met het starten van de pc. in dat menu je gaat scrollen naar beneden en dan bij Mint op Enter klikt.    De regel cursor springt echter meteen naar een andere regel en dan kun je Mint dus ook niet starten en daar de tips  - sudo grub-install / dev / sda   en vervolgens  - sudo update-grub  uitvoeren  om Mint op de 1*  plaats te krijgen  en bv.  Xubuntu op de 2*  plaats.   Wel heb ik net  - xed admin:///etc/default/grub - gevonden waarmee je wat opstart wijzigingen kunt aanbrengen in die Grub.     Daar kun je hoop ik Mint laten opstarten nadat bv.  Xubuntu  is geinstalleerd, al blijft de vraag open of je daarna wel die Xubuntu kunt opstarten in dat Grub-menu, ( cursor )  ik sta nog open voor tips, want ik wil niet in dat  - etc/default/grub gaan knoeien.    Vr.  gr.

6

Je zou inderdaad, hoe dan ook, vanuit je vers geinstalleerde systeem de oude moeten kunnen opstarten.
De oude grub was een stuk eenvoudiger om te configureren/snappen.

Geen idee wat daar misgaat, maar er is een grafische editor voor grub:
https://www.howtogeek.com/howto/43471/h … -easy-way/

Misschien kan dat je in elk geval helpen om mint weer op 1 te krijgen, en van daaruit verder te troubleshooten...

"As a NedLinux discussion grows longer, the probability of a flamewar involving alcohol, photography, or Apple approaches 1." - danieldk

Oldtimer schreef:

op Enter klikt.

Op Enter klikken? Voor zover ik het weet kun je met een computer op Enter drukken of ergens op klikken. Ik heb nog nooit gehoord van "op Enter klikken": dat is een contradictio in terminis. In het Grub menu moet je op pijltje naar beneden drukken op je toetsenbord en dan op Enter drukken als het besturingssysteem naar keuze is geselecteerd. De muis komt er niet aan te pas. Het lijkt erop dat je in Grub probeert te klikken met de muis. Dat kan niet.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Dat klopt, met de pijltjes in grub naar beneden en dan met de vinger op Enter drukken  ( of klikken ) als je het betreffende besturingssysteem hebt geselecteerd en dan schiet de cursor naar boven.   Lijkt mij dus duidelijk dat ik niet in dat grub zit te klikken, want dan schiet die cursor ook niet omhoog, toch ?     Vr.  gr.

@oldtimer.

Uit de je verhaal maak ik op dat je 3 fysieke harde schijven hebt.
Op welke schijf zet je dan Xubuntu?
Op schijf1 naast LM? Of op schijf 2 naast je persoonlijke map?
En welke schijf is dan sda voor grub?
Mogelijk dat grub hierdoor LM niet fysiek ziet.

groet,

Theo

10

softbar,  ik heb inderdaad 3  interne schijven en op de 1* staat  LM  ( sda1 ) en de Swap ( sda2 ) , dus grub op de sda.
Op de 2* schijf staat de Pers. map van LM  en op de 3* schijf de W.10.
Xubuntu stond naast de LM op de 1* schijf   ( sda3 ) maar is er weer vanaf gehaald, omdat ik in de grub van die Xubuntu  wel kon zakken naar LM , maar met Enter niet de LM  kon starten om hem via - sudo grub-install / dev /sda
en vervolgens  - sudo update-grub  voortaan als 1* kan laten starten.
Zodra ik op Enter druk schiet de cursor omhoog en start LM natuurlijk niet.
Xubuntu naast de Pers. map op de 2* schijf  geeft het zelfde resultaat.
Kortom, het lukt me niet .     Vr.  gr.

softbart schreef:

@oldtimer.

Uit de je verhaal maak ik op dat je 3 fysieke harde schijven hebt.
Op welke schijf zet je dan Xubuntu?
Op schijf1 naast LM? Of op schijf 2 naast je persoonlijke map?
En welke schijf is dan sda voor grub?
Mogelijk dat grub hierdoor LM niet fysiek ziet.

groet,

Theo

Misschien is het een zelfde soort probleem dat @Pamela had in dit topic in post Nr. 19. D.w.z. als Grub niet met UUID's werkt maar met namen als /dev/sda1 etc. dan kan hij de partitie niet vinden waarvandaan opgestart moet worden. Ik denk dat jij op de goede weg zit met je vragen...

En ik denk dat Pamela Oldtimer kan helpen. smile

12

MeneerJansen, mijn probleem met uuid komt doordat ik geen initramfs gebruik, waardoor de kernel er niets mee kan tijdens het booten.
Voor een kant en klare distro zou het echter geen probleem moeten zijn.

Het probleem kan evengoed in de volgorde van de schijven liggen, maar dan zou Oldtimer de configuratiebestanden moeten nalopen, en via het blkid commando kijken of de partities overeen komen.
Best nog een heel gedoe als je niet al een beetje weet hoe dat werkt.

13

@oldtimer

Jammer dat je de Xubuntu weer verwijderd hebt.
Zo te horen heb je nu geen Linux meer draaien? Of draait Xubuntu nog op schijf2?
Zo niet lijkt me toch verstandiger om Xubuntu er weer op te zetten. liefst op schijf1.
En van daaruit proberen de LM te repareren.

froet,

Theo

14

Softbart,  LM  had ik er nog op staan en ik heb toen toch maar die  Xubuntu er  opgezet op een partitie naast  LM en na het opstarten moet Xubuntu dus als  1*  starten.
Maar nee hoor, LM  startte op, dan begrijp ik er niets meer van , dus meteen maar dat -  sudo grub-install / dev / sda  en  - sudo update-grub in de terminal gemikt.
Toen weer herstart en  LM  startte op, waarna ik weer herstartte en in dat grub-menu naar Xubuntu scrolde en dan op Enter en toen vloog de cursor weer naar boven en startte dus Xubuntu niet op, het oude liedje.
Een tijdelijke huisgenoot bij ons wilde graag met die distro werken, maar dat gaat niet door zo, ik heb altijd met een dualboot gewerkt, soms wel met 3 distros.
Het laatste half jaar heb ik dat  cursor gedoe, zit nooit in de pc te knoeien en begrijp er niets van, heb met dat installeren nooit problemen gehad.
Toch wil ik MeneerJansen, softbar en Pamela bedanken voor de reacties, geweldig.
Vr.  gr.