1

Onderwerp: Geeqie en nas

Ik heb zojuist Geeqie geïnstalleerd in mijn Linux-Mint  machine. Ik heb al mijn foto's op mijn nas staan, maar ik kan in Geeqie niet naar mijn nas bladeren. Ligt dat aan mij of aan het programma. Als ik niet met foto's op mijn nas kan werken heb ik er niets aan..

Re: Geeqie en nas

Hoe benader je de NAS dan normaal gesproken? Als je een netwerkschijf hebt gemount, is die met willekeurig welk programma te benaderen. Geeqie zelf is waarschijnlijk niet in staat om een netwerkschijf te mounten. Als je dat wil zou je bijvoorbeeld eog (Eye of Gnome) kunnen proberen.

3

Gnome gebruikt gvfs voor het benaderen van netwerk locaties.
Als geeqie daar niet mee om kan gaan kan deze de locatie niet benaderen.
Een workaround is gvfsmount, die de netwerklocatie koppelt aan een fysieke mountpoint

Dat punt is meestal een map in de map /run/user/(getal)/gvfs
Vanuit die map kun je wel bij de foto's...

In sommige gevallen is het de map /home/(gebruikersnaam/.gvfs

Deze mappen worden gevuld met mountpoints zodra je in nautilus een netwerklocatie opent.

Als beide mappen leeg zijn kun je vanaf de opdrachtprompt de locatie handmatig mounten met gvfsmount...

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Bedankt voor de hulp!
Het is gelukt. De map is inderdaad gemount in /run/user/1000/gvfs, en van daaruit kan ik hem benaderen in geeqie. Alleen staan sommige mappen bij mij gemount in /mnt,  anderen in /media/(gebruikersnaam), en dus ook in /run/user/1000/gvfs.

Folkert van der Beek schreef:

[...] Als je dat wil zou je bijvoorbeeld eog (Eye of Gnome) kunnen proberen.

Geeqie blijkt een (hele oude) image viewer te zijn. Ik denk dan weinig mensen het nog gebruiken. Ikzelf zou overstappen op EOG zoals Folkert zegt. smile

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

Folkert van der Beek schreef:

[...] Als je dat wil zou je bijvoorbeeld eog (Eye of Gnome) kunnen proberen

Ik heb Geeqie geInstalleerd naar aanleiding van een artikel in "Linux Magazine". Daarin was de schrijver juist heel positief over de mogelijkheden er van. Het werkt nu goed, maar ik kan natuurlijk ook kijken naar eog.