1

Onderwerp: opname USB-platenspeler hikt

Heeft niet zoveel met computers te maken maar wellicht kan iemand mij verder helpen.
Ik heb bij de Aldi een eenvoudige platenspeler gekocht die rechtstreeks op een USB-stick opneemt (als MP3). Leek me handig: geen gedoe met snoertjes en zo.

Echter: als ik de MP3-opname afspeel dan hikt die af en toe.

Het heeft niet met het apparaat te maken waar ik het op afspeel: op een andere computer hikt de opname ook.

Mijn inschatting is dat het een snelheidsprobleem is.
De stick waar ik op opneem is een USB3-stick. De USB-aansluiting op de platenspeler lijkt met een gewone USB-aansluiting. Hij is in ieder geval niet blauw.
De handleiding van de platenspeler zegt niets over de eisen die gesteld worden aan de USB-stick.
Zou het helpen als ik niet op een USB-stick opneem maar op een USB-disk met eigen voeding? Of als ik een USB-hub met een eigen voeding gebruik?

Old programmers never die: they just jump to a new address
Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian
http://www.volkerskrant.nl

2

Re: opname USB-platenspeler hikt

Denk inderdaad dat het te maken heeft met de doorstroming van de data. Heb dat wel gehad met een videocamera via firewire: het beeld was schokkerig omdat de pc de datastroom niet snel genoeg kon verwerken.

Help mee om KDE 5 in het Nederlands te vertalen!!

Mwa. Als het een heeeeeeeel erg oude USB 1.1 stick is die je gebruikt... Je zou een nieuw SD kaartje kunnen kopen en een goede SD naar USB adapter. Zou ook kunnen dat de buffer van die platenspeler te snel volloopt. Ik denk niet dat de buffer op de SD stick staat.

Zo'n LP naar MP3 apparaat slaat denk ik de boel eerst op in rauw .WAV formaat en dan converteert 'ie naar MP3. On the fly converteren resulteert altijd in hikken als de processor niet snel genoeg is. Ik persoonlijk denk dat het probleem 'm zit in dat apparaat, niet perse in je stick.

Heb je overigens wel eens gehoord van CD's (geintje)? Wellicht snap je nu waarom ouwe l***en als ik in de jaren '80 zo blij waren met de CD. Analoog = altijd lastig.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

4 Laatst bewerkt door jovo (13 May 2019 15:28:44)

MeneerJansen schreef:

Heb je overigens wel eens gehoord van CD's (geintje)?

Ik heb heel wat platen die nooit op CD zijn verschenen. Bijv. de leuke groep Tuig (met teksten van Rob Chrispijn waarvan sommige ook door Herman van Veen gezongen zijn). En een hele mooie verzamel-LP met ballads door Harry Muskee en Eelco Gelling.
En heb ik het nog niet over al die jazz-platen die ik heb waaronder een aantal collector-items

Kubuntu 16.02 LTS, Compaq CQ61 met Linux Mint 18, een Galaxy Tab 10.1 met Android Ice Cream en een Raspberry PI met raspian

jovo schreef:
MeneerJansen schreef:

Heb je overigens wel eens gehoord van CD's (geintje)?

Ik heb heel wat platen die nooit op CD zijn verschenen. Bijv. de leuke groep Tuig (met teksten van Rob Chrispijn waarvan sommige ook door Herman van Veen gezongen zijn). En een hele mooie verzamel-LP met ballads door Harry Muskee en Eelco Gelling.
En heb ik het nog niet over al die jazz-platen die ik heb waaronder een aantal collector-items

Wow! Misschien moet je dan via een Thorens draaitafel en een goede versterker je oude LP's opnemen. Want het zou wel erg zonde zijn als dit sort zeldzame opnamen op MP3 hikken en tikken.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

6

MeneerJansen schreef:

Wow! Misschien moet je dan via een Thorens draaitafel en een goede versterker je oude LP's opnemen. Want het zou wel erg zonde zijn als dit sort zeldzame opnamen op MP3 hikken en tikken.

Ik heb een Thorens draaitafel maar die staat beneden. Ik wil juist los van mijn audio-installatie platen kunnen omzetten.
En dat zeldzame valt wel mee. Ik denk niet de verzamelaars hier in rijen voor de deur komen staan als ik ze aan biedt. Ik ben er aan gehecht.

7

Ik denk dat het probleem is opgelost. Ik heb een externe USB-disk die ik nog had liggen van een FAT-partitie voorzien. Nadeel is wel dat die disk wel een voeding nodig heeft itt een USB-stick. Maar het lijkt te werken.

8

jovo schreef:

Ik heb een Thorens draaitafel maar die staat beneden.

<kwijl>Opschepper !</kwijl>

Pascal's Blobfree Homepage
Een dag geen NedLinux is een dag niet geleefd

9 Laatst bewerkt door jovo (16 May 2019 11:54:25)

pascal schreef:

<kwijl>Opschepper !</kwijl>

Waarom? Omdat ik een Thorens draaitafel heb of een boven- en benedenverdieping?

Je moet je geld toch ergens aan uitgeven. De ene doet het aan vliegen, de andere aan een Thorens-draaitafel.

10

De laatste keer dat Pascal vloog moesten ze nog straalmotoren uitvinden.

ACAB: All computers are broken. https://medium.com/message/everything-i … e5f33a24e1 "I've decided that you need gray hair and hemorrhoids to be a consultant.
The gray hair makes you look distinguished & the hemorrhoids make you look concerned."