1

Onderwerp: live usb blijft booten zonder usb stick?!

Hallo allemaal,

lang geleden dat ik op het forum ben geweest.

Omdat ik vond dat het weleens tijd werd voor een verse installatie (na 2 a 3 jaar werd het een zooitje) was ik wat distro's aan het testen.
Van de week heb ik via een live usb KDE Neon getest en dat levert een probleem op, namelijk dat de laptop blijft booten naar de live sessie terwijl de usb stick niet eens ingeplugd is. Ik kom dus niet in de geinstalleerde Linux Mint. Heeft iemand enig idee waarom en wat ik er aan kan doen?

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

2

Re: live usb blijft booten zonder usb stick?!

ik kan ook m'n harde schijf niet aankoppelen vanuit de niet live live sessie.
ik krijg als foutmelding: mount: /home/neon/mnt: /dev/sdb2 already mounted or mount point busy.
Echter is sdb2 niet gemount en is het mountpoint zojuist pas aangemaakt.
Ook met fdisk -l word ik niet veel wijzer. Ik zie wel een /dev/sdb, deze wordt ook netjes verdeeld in sdb1 en sdb2, maar niet als ext4 partities.  Sdb1 is empty en sdb2 is efi (fat 12 / 16 / 32)

man man man, ik probeer nog eens een live disk uit...

Debian Wheezy / Ubuntu 13.04 / win8 / Haiku OS Alpha 4 / Cyanogen(mod) 9.1 / Maemo 5

3

hm, nu een usb stick met bunsenlabs live erop ingeplugd en met gparted de harde schijf bekeken. deze is blijkbaar unallocated.
ik begin zo langzamerhand bang te worden dat ik een verkeerde drive heb gekozen met dd....

marco schreef:

hm, nu een usb stick met bunsenlabs live erop ingeplugd en met gparted de harde schijf bekeken. deze is blijkbaar unallocated.
ik begin zo langzamerhand bang te worden dat ik een verkeerde drive heb gekozen met dd....

Heb ik ook een keer per ongeluk gedaan met mijn backup USB harde schijf. Men noemt dd niet voor niets disk destroyer. Balen, man!

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

5

Ja stom. Ik doe ook altijd eerst fdisk -l om het te checken, alleen deze keer dus niet. Ik ging er gewoon van uit dat m'n usb stick sdb was. Maar als die er al in zit met opstarten, dan kan het dus sda zijn en verkloot je je installatie en je data partitie. Nu maar hopen dat alle foto's en filmpjes nog op m'n sd kaartjes staan, want de laatste backup is al effe geleden.
Misschien is er nog iets terug te vinden op de harde schijf, maar dan zal ik het ding toch een ext4 partitie moeten gaan geven in de hoop dat niet alles verloren gaat.

marco schreef:

[...] Ik ging er gewoon van uit dat m'n usb stick sdb was. Maar als die er al in zit met opstarten, dan kan het dus sda zijn en verkloot je je installatie en je data partitie.

Wow! Daar ga ik ook vanuit. Bedankt voor de waarschuwing. Je zou Photorec kunnen gebruiken om proberen nog iets te redden. Verwacht daar echter geen wonderen van. Sterkte.

Als je voor een verdieping niet de diepte in moet, maar de hoogte, waarom heet het dan ....

7

Volgens mij heb ik photorec wel eens gebruikt en inderdaad één en ander terug gevonden. Nu waren de opgeslagen raw bestanden toch ook een hoop probeersels en geen foto's die ik niet opnieuw zou kunnen maken. De belangrijke foto's (van de kinderen) zijn toch al eens ergens afgedrukt en op een harde schijf gezet, dus dat zit wel goed. Verder veel oude bestanden waar ik niet meer naar omkeek. Ik hoop alleen dat ik nog ergens de filmpjes van de kinderen als backup heb