Trojita op Debian 10.2 installeren

Vragen over en antwoorden op problemen met je desktop
pascal
Berichten: 174
Lid geworden op: za jan 18, 2020 9:36 pm

Trojita op Debian 10.2 installeren

Bericht door pascal »

Een veelbelovende email client die momenteel door een aantal enthousiaste mensen ontwikkeld wordt, is Trojita
Deze client is zoals gezegd nog volop in ontwikkeling maar is voor de echte hacker toch al goed uit te proberen.
Nu zijn er nog niet echt binaries van en zit ie ook niet in de debian repository, dus heb ik hier even een heel kort stappenplan hoe je deze client snel werkend kan krijgen
Meeste info is gewoon op de trojita site zelf te vinden, het gaat zich vooral om de dependencies.

De procedure is ongeveer als volgt
Zorg iig dat je gcc en bijhorende development libs evenals make geinstalleerd hebt, maar als Linux gebruiker zou je die al standaard aan boord moeten hebben
ga ik niet expliciet beschrijven.

Het Trojita project maakt gebruik van cmake, niet mijn favoriete tool maar alles beter dan autoconf dat zo'n beetje door iedere ontwikkelaar 'geditcht' is.
Anyhow: sudo apt-get install cmake

Om straks de broncode van het project binnen te hengelen zit je ook een git client moeten instaleren
ik gebruik deze sudo apt-get install gitlab-cli

Verder leunt Trojita zwaar op QT, dus moet je die libs evenals de headers voor development instaleren.
sudo apt-get install qt5-default qtbase5-dev qtbase5-dev-tools

Tegenwoordig kunnen mensen niet meer normaal een email sturen, en krijg je allerlij html bagger voor je kiezen.
Ook daar voorziet QT in sudo apt-get install libqt5webkit5 libqt5webkit5-dev

En natuurlijk willen we allerlij leuke icoontjes kunnen tonen waarin QT ook voorziet
sudo apt-get install libqt5svg5 libqt5svg5-dev

Nu gaan we het Trojita project binnen halen
Gewoon zoals het op de website vermeld staat
git clone git://anongit.kde.org/trojita

En volg je de volgende stappen die vermeld worden
ga naar de zojuist 'geclonede' directory cd trojita
Maar een directory aan waarin het project gecompileerd gaat worden. gebruikelijk is het volgende. mkdir _build
En stap in deze directory cd _build
Vervolgens voer je cmake uit met de configuratie die in de bovenlggende directory staat cmake ..
Er otnstaat nu een Makefile die je kan compileren met de opdracht make
Dat duurt vrij lang, als je een beetje stoere computer hebt met een hele rits cores, threats en MegaHertsen kun je wellicht make -j4 doen.
Tenslote is er nu een uitvoerbaar programma ontstaan. die zet je ergens waar je meer eigen creaties hebt staan, bv in ~/bin
Of in /usr/local/bin
Als het goed is kan je die binary iig gewoon opstarten.
De config bestandjes kun je terug vinden in ~/.config/flaska.net
en de data staat dan in ~/.cache/flaska.net

Ik heb er even mee gespeeld en het ziet er leuk uit.
Een serieus issue is voor mij dat het programma momenteel nog maar met een email account kan omgaan.
Heb je meerdere accounts dan zul je trojita mmerdere keren met een verschillende configuratie moeten opstarten.
Dat is wel een puntje van aandacht, maar ik heb al genoeg balletjes in de lucht om me er zelf mee bezig te gaan houden.
Vivo ergo onus
Plaats reactie