Meer grafisch gedoe - Intel i915 lockups

Plaats reactie
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Meer grafisch gedoe - Intel i915 lockups

Bericht door iswrong »

Heads-up:

Onlangs had ik plotseling last van lockups, waarbij de hele grafische omgeving bevriest. Je kunt nog wel van buitenaf naar een machine SSH'en. In de logs bleek een message als

Code: Selecteer alles

i915 0000:00:02.0: GPU HANG: ecode 9:1:0x00000000, hang on rcs0 
te staan. Wat blijkt, kernel 5.3.x, 5.4.x, en vermoedelijk ook 5.5.x heeft een hele rits bugs in de Intel GPU driver die voor mensen problemen als lockups geven:

https://linuxreviews.org/Linux_Kernel_5 ... nt_Kernels

Wat deze bugs nog wat problematischer maken is dat kernel 5.4 nu een LTS kernel is, waardoor veel distributies het uitrollen (bijv. Fedora). Waarom we anno 2020 nog steeds met 'sorry, lockup, je bent al je werk kwijt' bugs te maken hebben is me een raadsel. Niet zo verbazingwekkend dat 2020 nog steeds niet het jaar van Linux op de desktop is :p.

Hier heb ik het probleem maar opgelost door weer naar kernel 4.19 te gaan. Gelukkig is dat op NixOS triviaal, voeg

Code: Selecteer alles

boot.kernelPackages = pkgs.linuxPackages_4_19;
aan je configuration.nix toe en na een sudo nixos-rebuild boot zit je na een reboot weer gewoon in 4.19 en krijg je netjes updates voor 4.19.x.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Meer grafisch gedoe - Intel i915 lockups

Bericht door vi coactus »

Draai je niet gewoon software met een swap-file/tmp file of zoiets dergelijks? :P
Die Intel grafische driver is in het algemeen wel goed toch?
Ik heb zulk gedoe met die evdi driver. Die Intel igpu driver werkt Intel zelf ook aan toch?

Wat ook een ding is, crasht X ook of enkel de driver? Anders kun je alsnog alles opslaan met wat geluk en kunde ;) Software zoals Kate heeft afaik auto-save. En browsers bewaren sessies wel in het algemeen.
iswrong
Berichten: 104
Lid geworden op: ma feb 10, 2020 9:16 am

Re: Meer grafisch gedoe - Intel i915 lockups

Bericht door iswrong »

robert schreef: do mar 12, 2020 11:29 am Draai je niet gewoon software met een swap-file/tmp file of zoiets dergelijks? :P
Tuurlijk en remote terminals met tmux, maar met een gazillioen windows open wel een gedoe om alles weer in de goede staat te krijgen. En natuurlijk heeft niet alles a la vim of emacs een swap file.
Die Intel grafische driver is in het algemeen wel goed toch? Die Intel igpu driver werkt Intel zelf ook aan toch?
Wat het allemaal nog merkwaardiger maakt. Ik vraag me af hoeveel die nieuwe kernel versies daadwerkelijk op de desktop getest worden. Maar het is in ieder geval een wijdverbreid probleem. Fora van verschillende distributies hebben hier posts over.
Wat ook een ding is, crasht X ook of enkel de driver?
Ik gebruik geen X, dus geen idee. Op GNOME met Wayland is alles simpelweg bevroren.
En browsers bewaren sessies wel in het algemeen.
Ik was het een beetje aan het overdramatiseren ;). Maar het komt wel over als een hobby OS. Stel je voor, je geeft net een wetenschappelijke presentatie of je bent bij een klant. Dan kun je dit soort gedoe natuurlijk niet gebruiken. Je zou denken dat dit soort problemen te vermijden zijn door uitgebreid (automatisch) te testen.
Plaats reactie