Epson printer

Plaats reactie
carbon
Berichten: 10
Lid geworden op: ma apr 20, 2020 10:48 am

Epson printer

Bericht door carbon »

Hallo beste allemaal ..

Ik heb een printer de Epson EF2750 driver is geinstaleerd.

Ik had 10 jaar geleden ook eens een printer geinstleerd en dat was een hoop gedoe, nu zijn we 10 jaar verder en het is nog steeds een hoop gedoe?

Daar heeft Lunux nog niets mee gedaan. alleen al het ta bz instaleren was al een drama. Als de Linux niet kan printen blijft mijn vriendin afhankelijk van haar Windhoos drama.

Ik dacht, driver, office openen, typen en op afdrukken drukken..dus niet.

Maar goed printen en scannen.

Wie kan me helpen.
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Epson printer

Bericht door vi coactus »

Bedoel je de WF 2750?
Heb je cups geinstalleerd staan? Zo niet, installeer die, zo wel: ga naar http://localhost:631 en voeg daar een printer toe. Het kan ook vanuit sommige desktop environments zelf, maar ik vind direct in cups het makkelijkst.

Welke distro draai je btw?
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Epson printer

Bericht door vi coactus »

Wbt scannen weet ik niet direct hoe dat zou zitten bij zo'n epson overigens. Geen idee wat er allemaal in die "driver" zit. Scannen doe je via xsane (of een andere frontend), zit de printer direct via bv usb verbonden dan zou xsane hem zelf moeten vinden als hij hem ondersteund.
carbon
Berichten: 10
Lid geworden op: ma apr 20, 2020 10:48 am

Re: Epson printer

Bericht door carbon »

In Cups? Hij vind de printer ET 2750

GEEN driver te vinden voor Linux.
Zo dan maar terug naar Windows ??..plug en play.

Hier mist Linux de boot volledig, maar dan ook echt volledig!!!
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Epson printer

Bericht door vi coactus »

carbon schreef: zo jun 07, 2020 1:58 pm In Cups? Hij vind de printer ET 2750

GEEN driver te vinden voor Linux.
Zo dan maar terug naar Windows ??..plug en play.

Hier mist Linux de boot volledig, maar dan ook echt volledig!!!
Ik heb geen flauw idee waarover je het hebt, Wat is het probleem dat hij een ET 2750 vindt? Dat is volgens mij namelijk gewoon de printer die je hebt, de Epson EF2750 bestaat niet, ik kan hem iig niet vinden. Enkel de WT2750 en ET2750, alletwee staan ze in de lijst met Epson printers in cups.

Overigens zie ik ook niet in waarom het "Linux's" probleem is, het zijn toch echt fabrikanten die specificaties moeten vrijgeven of driver schrijven wil je eenvoudig ondersteuning kunnen geven voor een apparaat.
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Epson printer

Bericht door Eerde »

Nu heb ik een Epson ET 4500 en de driver stond gewoon in de lijst.
Enkel de scanner werd & wordt niet herkend, door m'n PC & wifi (via PC) ook niet.
Vreemde is wel dat via Chromeboekje & mobiel ik wel kan printen, dus via wifi & scannen ook al.

Ik heb het wel eens aan de praat gekregen hoor, moet je een Epson progje installeren... dan werkt het.
Maar ik is lui.
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Gebruikersavatar
vi coactus
Berichten: 228
Lid geworden op: zo jan 19, 2020 12:02 pm

Re: Epson printer

Bericht door vi coactus »

Voor mijn HP gebruikte ik 'hp-makeuri <ip>', dan krijg ik de uri's voor cups, sane en "HP Fax", maar sinds een van de laatste updates heb ik geen uri meer nodig voor (x)sane. Ik start xsane en hij zoekt en vraagt welke scanner ik wil gebruiken, de Canon via usb of de HP via het netwerk.

Code: Selecteer alles

ii  libkf5sane-data                               19.08.1-1                      all          scanner library (data files)
ii  libkf5sane5:amd64                             19.08.1-1+b1                   amd64        scanner library (runtime)
ii  libsane:amd64                                 1.0.27-3.2+b1                  amd64        API library for scanners
ii  libsane-common                                1.0.27-3.2                     all          API library for scanners -- documentation and support files
ii  libsane-dev:amd64                             1.0.27-3.2+b1                  amd64        API development library for scanners [development files]
ii  libsane-hpaio:amd64                           3.20.5+dfsg0-3                 amd64        HP SANE backend for multi-function peripherals
ii  sane                                          1.0.14-15                      amd64        scanner graphical frontends
ii  sane-utils                                    1.0.27-3.2+b1                  amd64        API library for scanners -- utilities
ii  xsane                                         0.999-8                        amd64        featureful graphical frontend for SANE (Scanner Access Now Easy)
ii  xsane-common                                  0.999-8                        all          xsane architecture independent files

Op de sane website gaat het 'nieuws' ook zo goed als enkel over epson, maar:
Voor de ET 4500 zou ondersteuning in 'utsushi' moeten zitten. Of bedoelde je dat met dat Epson progje?
De * 2750 heeft óf niemand, óf niemand zin/tijd voor, óf is overmatig ingewikkeld.
Gebruikersavatar
Eerde
Berichten: 23
Lid geworden op: wo jul 15, 2020 4:52 pm

Re: Epson printer

Bericht door Eerde »

Nou vandaag moest ik 3 belangrijke documenten scannen, & dat heb ik gedaan met de Epson ET-4500 natuurlijk,
maar via de Epson app op mijn mobiel, werkt perfect, dus ik laat het erbij. Geen zin in etteren.
CPU i7 10th gen.||SSD Samsung 970 Evo+ 500GB||RAM Corsair Vengeance 16GB||MoederBoard Asus B460M-A||Geruisloze powerkoeling||CPU fan idem||Zwarte Coolmaster doos 3xUSB voorkant|Monitor 28" iiyama||openSuSE Leap 15.2||KDE||Linux sinds 2001
Plaats reactie